Forbrugere: Miljømærker på hylderne signalerer ansvar

Leverandører 20. apr 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand Kiwi-kæden er med 11 svanemærkede butikker den danske dagligvarekæde, der er længst med at muiljømærke hele butikker.

Halvdelen af de danskere, der kender Svanemærket eller EU-Blomsten, mener, at et supermarked med et stort udvalg af miljømærkede varer tager ansvar for det omgivende samfund.

Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark.

35 pct. af de danskere, der kender et af de to miljømærker, mener, at supermarkedet hjælper dem med at træffe trygge valg, og 30 pct. siger, at de gerne vil handle i et supermarked, der har de to mærker på hylderne.

- Detailhandlens udbud af produkter hænger sammen med forbrugernes valg af produkter. For når man som forbruger handler, er ens valg styret af det udvalg, der er på butikkernes hylder. På den måde er det naturligt, at forbrugerne oplever, at supermarkedet tager ansvar for det omgivende samfund, når det tilbyder varer, der er gode for både miljø og mennesker, siger Marin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

I næste uge lancerer Miljømærkning Danmark kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen”, som 12 af landets detailkæder bakker op om. Kampagnen skal bl.a. øge danskernes kendskab til de mange varegrupper med miljømærket udbud.

Opdateret 10. nov 2020