Foodservice vil overhale detailhandel i fremtiden
Fortsætter væksten i foodservicesektoren, vil branchen i fremtiden vinde kampen om danskernes fødevaregunst.
Det konkluderer Landbrug & Fødevarer i en ny analyse med titlen Foodservice er fremtidens fødevaremarked.
Analysen lægger vægt på, at foodservicebranchen har haft ”markant vækst” de seneste syv år. Alene i 2017 oplevede det private foodservicemarked en omsætningsvækst på 5 pct. til knap 44 mia. kr.
En vækst, som Landbrug & Fødevarer forventer vil blive ved, i takt med at der blandt andet bliver flere enpersonhusstande, der efterspørger nem mad som take-away.
Flere ældre vil forskyde balance
Desuden regner erhvervsorganisationen med, at det stigende antal ældre vil medføre større efterspørgsel efter mad fra foodservicesektoren.
Ifølge en prognose fra Danmarks Statistik forventes antallet af ældre over 80 år at vokse fra ca. 250.000 i 2017 til over 650.000 i 2060.
- Det voksende antal ældre må alt andet lige betyde et stigende antal potentielle brugere af ældremad, står der i analysen.
Størstedelen af foodservicebranchens markedsandel kommer fra den private sektor, men ud af det offentliges markedsandel på 28 pct. i 2016 bliver halvdelen af måltiderne afsat til ældreinstitutioner.
Styr på det økologiske marked
Det er ikke kun den demografiske udvikling, som Landbrug & Fødevarer lægger til grund for sin vurdering af foodservicesektoren som ”fremtidens fødevaremarked”.
- Den vigtigste drivkraft for udviklingen er måske i virkeligheden foodservicesektorens egen evne til at tilpasse sig og løbende følge med forbrugernes ønsker. Det gælder både i distributionen såvel som i produktudbuddet, beskriver markedsanalysen.
Økologi fremhæves som et parameter, der har været med til at bære tilpasningen og dermed væksten. I 2016 var 9,2 pct. af fødevarerne fra foodservicebranchen økologiske – til sammenligning var den 10,5 pct. i detailhandlen.
Det skyldes ikke mindst, at flere spisesteder tilvælger økologi, og at den offentlige sektor i højere grad køber økologiske varer til blandt andet børnehaver og sygehuse.
Firstmoverne viser vej
Desuden peger man på den lethed, med hvilken danske forbrugere kan vælge f.eks. convenience eller restauranter. En tendens, som firstmoverne, eller trendsætterne, er med til at bære frem.
Analyser af firstmoverne viser, at ”de oftere end den øvrige befolkning spiser ude. Alt i alt peger meget altså på, at foodservicesektoren er fremtidens fødevaremarked,” slutter analysen fra Landbrug & Fødevarer.