Foodies stiller flere krav
Forbrugernes ændrede holdninger til fødevarer ventes i stigende grad at præge deres dagligvareindkøb. Butikkerne vil i år for alvor kunne mærke, at forbrugerne vil gå efter en bedre kvalitet og vil forvente at finde ren og ægte mad på butikshylderne, og butikkerne vil opleve, at en øget respekt for mennesker, dyr og natur vil slå hårdere igennem.
Sådan lyder et par af de vigtigste fødevaretrends i 2016. Det er brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer, der har opstillet otte fødevaretrends i 2016, og de er fremkommet gennem de forbrugerundersøgelser, organisationen løbende har gennemført sidste år.
Flere foodies og ansvarlighed
Her er de otte trends:
Trend nr. 1:
Der bliver flere foodies, som er forbrugere, der går op i mad, madlavning og ernæring. Forbrugerne vil stille flere krav til fødevarekvaliteten, og behovet for at kende fødevarernes indhold og oprindelse vil vokse.
Trend nr. 2:
Interessen for den ægte vare vil stige. Forbrugerne vil søge efter produkter, der er mindre forarbejdede og tættere på deres naturlige oprindelse.
Trend nr. 3:
Det skal være nemmere at være sund. Flere vil efterspørge ren mad med gennemskuelige, naturlige ingredienser og med færre E-numre. Butikkerne skal tilbyde flere produkter, der sparer danskeren for tid og gør det lettere at leve sundt.
Trend nr. 4:
Et ansvarligt forbrug. Trendsætterne viser vejen med en større bevidsthed om de forhold, som maden er produceret under. De holder øje med unfair produktionsvilkår, uhensigtsmæssig miljøpåvirkning og manglende dyrevelfærd.
Trend nr. 5:
Mindre er godt. Forbrugerne interesserer sig for bæredygtighed, og de vil i højere grad nyde god, sund mad blot i mindre mængder.
Trend nr. 6:
Frem med lokalt producerede varer. Forbrugerne foretrækker danske varer, fordi de opfatter dem som bedre kvalitet.
Trend nr. 7:
Protein er positivt. Danskerne tænker i dag mere positivt om protein, fordi det er med til at opbygge og vedligeholde muskler, det giver en mæthedsfornemmelse.
Trend nr. 8:
Fri for-varer vinder frem. Forbrugernes interesse stiger for produkter, der tydeligt markerer, at de er fri for forskellige former for indhold, som forbrugeren kan betragte som skadeligt. Kunderne vil have alternativer, som dog ikke må gå på kompromis med smag og konsistens.