Føtex vil øge satsningen på elektronik

Leverandører 20. jun 2016 -
||| Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand||Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Fra begyndelsen af 2013 skar Kvickly og Føtex dybt i deres elektronik-sortment, så udvalget matchede den ændrede markedssituation og forventningen om en endnu lavere omsætning i kategorien.

Siden har Kvickly og Føtex nærmest bevæget sig i hver sin strategiske retning på elektronikområdet.

For mens Kvickly har valgt at skære yderligere i elektronik-sortimentet, satser Føtex på endnu mere vækst indenfor kategorien og investerer i nye, større elektronikafdelinger.

Hos Coop fortæller nonfooddirektør Jan Adolfsen, at markedet de senere år har udviklet sig, som Coop forventede, og at salget har koncentreret sig om færre meget store spillere, som driver salget frem via megastores og nettet.

- På den baggrund har vi reduceret vores sortiment af elektronik yderligere, og vi har i dag kun tilbehør og nogle få spotvarer, som kunderne nemt kan forholde sig til og køber på impuls, siger Jan Adolfsen.

Han fortæller, at Kvickly i stedet har valgt at satse på nonfood, der ligger tættere på Coop’s kerneforretning og visionen “Sammen om bedre mad”, hvilket har betydet, at Kvickly-butikkerne har øget deres sortiment indenfor køkkenudstyr og bolig.

Nye elektronikafdelinger

Mens Kvickly således har valgt at skære yderligere i elektronik-sortimentet, vil Føtex satse endnu hårdere på vækst indenfor kategorien. Derfor har kæden valgt at investere i helt nye elektronikafdelinger i samtlige Føtex-butikker, der både vil betyde flere elektronikprodukter og endnu flere kvadratmeter at præsentere varerne på. Samtidig vil de nye elektronikafdelinger – få mere centrale placeringer i butikkerne end tilfældet er i dag, fortæller Claus Højlund Mikkelsen, Group Senior Director for elektronik i Dansk Supermarked.

- Vi har oplevet to-cifret vækst de sidste par år og en mærkbar vækst efter lukningerne af Expert og Fonas butikker. Det beviser, at mange ønsker at handle elektronik lokalt og her passer Føtex perfekt ind. Og det er også årsagen til, at vi er parate til den store investering, siger Claus Højlund Mikkelsen.

Han fortæller, at Føtex i 2013 stod over for en ny strategi, der bevirkede en større satsning på fødevarer på bekostning af blandt andet elektronik. Siden har Føtex dog opgraderet hele nonfood-delen, hvilket også har betydet mere plads til elektronikken.

Både Power og Elgiganten har annonceret massive investeringer i nye butikker. Power vil således åbne mere end 20 nye varehuse de kommende år, mens Elgiganten vil reinvestere kædens overskud i at opgradere og udvide det eksisterende butiksnet.

Dette vil endnu engang presse avancen ned på elektronik, hvilket hele branchen, herunder også Coop og Dansk Supermarked, er ramt af.

Ifølge Claus Højlund Mikkelsen har Dansk Supermarked “en fornuftig avance” på elektronik, hvilket i høj grad skyldes den store volumen i elektroniksalget, som særligt er båret frem af Bilka-varehusene.

- Konkurrencen på elektronik har altid været hård, og derfor skal du være skarp og konkurrencedygtig på prisen hver eneste dag, siger indkøbschefen for elektronik.

Opdateret 10. nov 2020