Fødevaresvindel er dyrt for producenter
Det er ikke kun kendte danske designprodukter og modetøj, som bliver udsat fort piratkopiering i udlandet. Det samme oplever danske mærkevareproducenter af fødevarer og drikkevarer.
Problemet er i dag så stort, at Dansk Industri længe har efterspurgt en øget indsats for at hjælpe danske producenter, der udsættes for piratkopiering.
Nu har producenterne fået en effektiv hjælp, idet der hos Bagmandspolitiet er nedsat en specialenhed. Den blev etableret i november. Enheden skal fokusere på de udfordringer, der er med ulovlig kopiering af mærkevarer.
Hos Dansk Industri er chefkonsulent Lars Holm Nielsen begejstret for den nye indsats.
– Det er et ønske, vi har haft i mange år. I efteråret kom vi igennem til politikerne med vores ønske, og regeringen samlede et flertal, der blev enige om at nedsætte en specialenhed. Den har to-tre anklagere og fem-seks efterforskere. Det ser ud til, at det er vejen frem. Man har gjort det samme i mange andre lande. Det er noget, virksomhederne tager godt imod, og nu siger flere virksomheder, at de kan begynde at anmelde tilfælde af piratkopiering – det har de aldrig gjort før, siger Lars Holm Nielsen.
Han oplyser, at danske fødevarer ligesom andre varer i stigende grad bliver kopieret og misbrugt.
– Der er i dag ikke nogen vare, som ikke risikerer at blive kopieret. Hvis man har et stærkt brand og er veletableret, stiger risikoen for at blive kopieret. Det gælder også inden for fødevarer og drikkevarer.
Den tendens ser man både i Europa og Asien. I mange lande er danske fødevarer meget eftertragtede varer.
Piratkopiering
Der er flere eksempler på danske fødevareproducenter, som er blevet udsat for piratkopiering.
Kelsen Group, der producerer butter cookies til især Asien og USA, har oplevet at blive udsat for at blive kopieret. Virksomheden oplever flere forfalskninger, hvor svindlerne tager virksomhedens design og indpakning og lægger billigere og dårligere småkager i dåserne.
Nogle laver direkte kopier, mens andre f.eks. vender et bogstav omvendt i logoet.
Tulip oplever at blive kopieret i bl.a. Asien, hvor virksomhedens konserveskød er populært og sælges som eksklusive højkvalitetsprodukter. Tulip oplever, at problemet vokser, og at forfalskningerne bliver mere og mere avancerede. Også kildevand, der bliver solgt i flaske, bliver kopieret.
Carlsberg har oplevet at få misbrugt deres navn og logo af svindlere, der anvendte navnet på andre varer end ølprodukter.
– Problemet med svindlen er bl.a., at man tager et logo og bruger det på noget andet, og så er det med til at underminere mærket, siger Lars Holm Nielsen.
Organiserede bander
Kopiindustrien vokser, fordi risikoen for at blive opdaget og straffet er forholdsvis lille, og fordi det med bedre teknologi er blevet nemmere at kopiere alle mulige varer.
– Når problemet i dag har bredt sig, skyldes det ikke mindst, at det er blevet ekstremt organiseret. Det er organiserede grupper, der står bag, hvor det tidligere har været lidt mere tilfældigt. I dag fungerer den organiserede kopiindustri sådan, at den ene dag laver de én type produkt, den næste dag er produktionen omstillet til en anden type produkt. Det er nemt for dem at omstille deres produktion.
Hvad kan producenterne stille op?
– Man skal overvåge sine produkter. Man skal have sikre forsyningskæder, og det gælder både det, man tager ind i produktionen, og når man afsætter sine mærkevarer.
– I dag gælder det om at kunne spore sine varer fra de bliver sendt af sted til de bliver modtaget - altså fra produktion til de ligger i butikken.
Man er godt i gang med at udvikle sporingssystemer inden for medicin, så man kan mærke den enkelte pakke med piller, og cigaretproducenterne arbejder i Europa også på at lave systemer, så man kan spore de enkelte cigaretpakker. Sådanne systemer vil snart blive udbredt til andre typer produkter, f.eks. inden for fødevarer.
– Vi arbejder på europæisk plan på at udvikle en standardiseret løsning til sporing af varerne, som også kan bruges af fødevareproducenter, siger Lars Holm Nielsen.