Fødevarer skal være bæredygtige

Leverandører 16. feb 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Henrik Denman

Når danskerne køber fødevarer, har hver fjerde forbruger bæredygtighed med på listen over det, de lægger særlig vægt på ved valget af varer. De fleste kunder i fødevarebutikkerne tillægger fortsat de traditionelle værdier højst, nemlig smag, pris og kvalitet. Det er desuden vigtigt for et stort antal forbrugere, at varerne er sunde.

Men en befolkningsundersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser, at bæredygtighed er begyndt at fylde mere og mere i forbrugernes bevidsthed. På listen over, hvilke faktorer, deltagerne i undersøgelsen lægger særlig vægt på, kommer bæredygtighed ind højt oppe på listen.

Økologi og dyrevelfærd

Økologi ligger således på 6. pladsen med en andel på 36 pct., der svarer, at de lægger særlig vægt på det, når de køber fødevarer, mens dyrevelfærd kommer ind lige efter med en andel på 30 pct., der har det med i overvejelserne, når de køber fødevarer.

Næsten hver fjerde, svarende til 23 pct., nævner bæredygtighed som noget, de lægger særlig vægt på, når de vælger fødevarer.

– Det skal dog ikke ses som et udtryk for, at bæredygtighed ikke er vigtig for flertallet, blot at flertallet ikke lægger særlig vægt på netop denne faktor i forhold til de andre faktorer på listen, forklarer forbrugerøkonom i Landbrug & Fødevarer, Marianne Gregersen.

Der er ikke stor forskel på mænd og kvinder, når man ser på, hvem der prioriterer bæredygtighed, men til gengæld er det oftere danskere i alderen 25-34 år, der nævner bæredygtighed. En anden forskel findes, når man ser på fordelingen i forskellige regioner. Det er især danskere bosat i hovedstadsområdet, der lægger vægt på bæredygtighed.

Opdateret 10. nov 2020