Fødevarekoncernen bag 3-Stjernet øger salget med 97 mio. kr.
Atria PLC, der ejer Atria Danmark, har netop offentliggjort regnskabet for 2019.
Det viser en forbedring i både omsætning og indtjening, der blandt andet kan tilskrives driftsoptimering.
Selskabets toplinje gik således frem med 13 mio. euro til 1,45 mia. euro - ca. 10,8 mia kr., mens resultatet af primær drift blev forbedret med 3 mio. euro til 31 mio. euro, svarende til ca. 231 mio. kr.
Atria Danmark har en førende position i Danmark, hvor selskabet producerer forarbejdede kødprodukter, som pålæg, pepperoni toppings, pølser og bacon med produktionsfaciliteter i Horsens og Farre ved Give.
Produktportefølje tæller blandt andet de kendte varemærker 3-Stjernet og Aalbæk Specialiteter.
Og i det danske datterselskab er man glad for det overordnede resultat i koncernen, men samtidig var 2019 også et udfordrende år for Atria Danmark, fortæller selskabets adm. direktør.
- Herhjemme har vi desværre ikke set helt de samme flotte resultater i 2019 som i koncernen som helhed. Øget konkurrence og historisk høje prisstigninger på råvarer har lagt et tungt pres på vores forretning i størstedelen af 2019. Det har påvirket vores indtjening negativt, specielt i første halvår. Vi kommer dog flot tilbage i andet halvår, hvor vi også er begyndt at lykkes med vores nye strategi, siger Svend Schou Borch.
Tre fokusområder
Efter Svend Schou Borch kom til Atria Danmark som adm. direktør i juni 2018, har han sat sit præg på en ny strategi, der udspringer af nye tendenser i markedet.
Strategien bygger på tre klare forretningsben, fortæller han.
- Vores primære fokus er fortsat det danske detailmarked, hvor vi er markedsledende. Samtidig er det vores klart største forretningsenhed. Vi investerer dog i også at etablere os i det danske foodservicemarked og i at øge eksporten til udvalgte markeder, blandt andet til vores nabolande og til Kina, siger Svend Schou Borch.
Som led i den nye strategi har Atria Danmark desuden et skærpet fokus på CSR samt at udvikle produkter, hvor grønt spiller en større rolle.
Investeringer i fremtiden
Den nye strategi rækker frem mod 2024, og virksomheden fortsætter investeringerne for at fremtidssikre forretningen over de næste år.
Det på trods af, at covid-19 aktuelt ryster markedet.
- Når vi kigger frem i 2020, er markedet naturligvis ekstremt usikkert netop nu, hvor covid-19 især påvirker eksporten og foodservicemarkedet. Vi følger imidlertid stadig vores strategi og gør i øvrigt alt, vi kan, for at holde sygdommen på afstand fra vores medarbejdere. De knokler i døgndrift for at kunne mætte danske munde i en svær tid, siger Svend Schou Borch.
Atria Danmark, der tæller ca. 160 medarbejdere, fremlægger først årsrapport i maj.