Fødevaregigant øger sin omsætning med 50 mia. kr. i 2019
Verdens største fødevarevirksomhed, schweiziske Nestlé, solgte på verdensplan for 650 mia. kr.
Det er en organisk vækst på 3,5 pct. i 2019, skriver Nestlé Danmark i en pressemeddelelse.
Virksomhedens nettoresultat endte på 88,4 mia. kr. mod 66,3 mia. kr. i 2018.
Nestlé-koncernens globale topchef, Mark Schneider, ser ifølge meddelelsen 2019 på denne måde:
”Vi oplevede stærke fremskridt i 2019, hvor vores vigtige driftsmæssige og økonomiske pejlemærker blev forbedret markant for andet år i træk. Vores organiske vækst accelererede, og den var drevet af et stærkt momentum i USA og af Purina Pet Care (dyremad, red.) globalt. I 2020 forventer vi fortsat forbedring af den organiske salgsvækst, bl.a. fordi vi beslutsomt tager yderligere skridt til at tackle de områder, der underpræsterer.”
Regnskabet for Nestlé Danmark er endnu ikke offentliggjort, men ifølge meddelelsen har fødevaregiganten ”haft et godt år” i Danmark. Det skyldes blandt andet Nescafé, som aldrig har solgt bedre end i 2019.
”Flere danskere drikker instant kaffe og kapselkaffe, når de drikker kaffe derhjemme. Det har vi især mærket i Nescafé-salget, som i 2019 slog den oprindelige rekord fra 2017,” siger Henriette Kjær Schmidt, landechef i Nestlé Danmark.
Også lanceringen af Starbucks i dansk detailhandel har været en succes for Nestlé Danmark i 2019.
Det danske kaffemarked har ifølge Nestlé generelt holdt sit niveau i 2019, men inden for det samlede salg vokser især salget af instant kaffe, hele bønner og kapselkaffe, mens filterkaffe mister terræn.
Desuden har Nestlés salg af chokolade som KitKat, Lion og Quality Street vist pæn vækst i 2019.
I 2018 omsatte Nestlé Danmark for 740 mio. kr. med et resultat efter skat på 78 mio. kr.
Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Fødevarevirksomheden har mere end 2000 brands.
Nestlé Danmark forhandler og markedsfører en række varemærker som Nescafé, Nan, Hälsans Kök, Maggi, Smarties, After Eight, Nescafé Dolce Gusto, Nesquick, Fitness og Cheerios.