Flere forbrugere køber mere dansk
Coronaudbruddet har forandres manges vaner. Det gælder ikke mindst vores forbrug.
YouGov har undersøgt, hvordan coronakrisen har påvirket danskernes holdning til mad, livsstil og sundhed.
Her svarer hver tredje, at det er blevet vigtigere for dem at købe danskproducerede fødevarer. For næsten en fjerdedel - 23 pct. - er det også blevet vigtigere at støtte fødevareproducenter i nærområdet.
Hver femte køber desuden flere nærproducerede fødevarer, ligesom en femtedel køber flere sunde alternativer.
Kun hver 10. i undersøgelsen svarer, at de har købt flere lavprisvarer under coronakrisen.
Dette er en betydelig lavere andel sammenlignet med de øvrige nordiske lande. I Norge og Finland har mere end en femtedel købt flere lavprisvarer, henholdsvis 22 pct. og 23 pct., mens andelen er 15 pct. i Sverige.
Undersøgelsen er baseret på interview med 1026 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 24. april til 11. maj 2020.