Finsk slikkæmpe nærmer sig en halv milliard i Danmark
Cloetta Danmarks ledelse og det finske moderselskab kan se tilbage på et flot vækstår. I det netop offentliggjorte regnskab for 2019/20, der sluttede 1. januar, steg selskabets sliksalg med lidt over 8 pct. til 493,6 mio. kr.
Cloetta tæller brands som Malaco, Läkerol og Skipper's Pipes, og selskabets fremgang skyldtes især vækst i bland-selv slik forretning, der skabte kategorivækst og en positiv udvikling i volumen. Men alle dele af forretningen havde fremgang, fremgår det af ledelsesberetningen.
Regnskabsåret bød også på en kraftig forbedret ordinær driftsindtjening, som steg med 42 mio. kr. til 46,7 mio. kr.
Salgsfremgangen og den højere driftsindtjening slog dog ikke igennem på bundlinjen, hvor årets resultat på 25,1 mio. kr. lå ca. 800.000 kr. under forrige regnskabsår.
Det skyldtes, at Cloetta Danmark har øget investeringerne i brand-opbygning og merchandise, og selskabets ledelse betegner derfor resultatet på linje med det forventede.
På grund af corona forventer Cloetta Danmark et stort fald i salget af især bland-selv slik i indeværende regnskabsår.
Ledelsen anført af bestyrelsesformand Henri de Sauvage Nolting og adm. direktør Christian Boas Linde venter dog stadigvæk et år med overskud til trods for de salgsmæssige udfordringer som følge af Covid-19.