Festivaldeltagere køber også dagligvarer
Selvfølgelig er musikken det allervigtigste, når man går på Roskilde Festival. Men mens deltagerne ventede på at kunne løbe ind foran Orange Scene onsdag eftermiddag for at opleve bl.a. Red Hot Chili Peppers, Wiz Khalifa, Slayer og Damon Albern & The Orchestra of Syrian Musicians, kunne man godt have behov for at stille den indre sult.
Mange stiller sulten ved et af festivalpladsens mange spisesteder, men der er også mange, der i stedet vælger at forsyne sig i Kvicklys købmandsbutik på festivalen. Det er niende år i træk, at Kvickly sælger dagligvarer til de glade festivalgæster, men som noget nyt har Kvickly i år to butikker.
Dermed står Kvickly for alt dagligvaresalg på festivalens to store camp-områder samt Tuborgs ølsalg i Camp Vest.
Fjerdestørste by
Og der er virkelig gang i den foran Kvickly i Camp Vest, da Dansk Handelsblad kommer på besøg. Det var midt på dagen onsdag, og vejret viste sig fra sin mindre behagelige side. Himlen åbnede sine sluser, og det silede ned.
Alligevel var der trængsel foran Kvickly. Her midt på dagen var trængslen helt klart størst foran købmandsbutikken, men det var kun et spørgsmål om tid, før tørsten ville drive mange af festivalgæsterne hen til ølsalget ved siden af købmandsbutikken.
– Det kan være, at der ser ud til at være trængsel, men så bare vent, til vejret klarer op. Så er der lange køer helt ud på pladsen, siger kædedirektør Søren Steffensen, der ikke er i tvivl om, at det er en god forretning. Når festivalen er størst, er der trods alt omkring 130.000 mennesker, hvilket gør Roskilde Festival til Danmarks fjerde største by.
– Vi når en tocifret millionomsætning. Når vi ser på salget siden åbningen af campingområdet lørdag til tirsdag, kan vi se, at den gennemsnitlige omsætning ligger over det, vi havde regnet med, siger han.
[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwvRmVzdGl2YWwtMi5qcGciLCJ0aXRsZSI6IkZlc3RpdmFsIDIiLCJjYXB0aW9uIjoiRmVzdGl2YWxnXHUwMGU2c3Rlcm5lIGthbiBpIEt2aWNrbHlzIGtcdTAwZjhibWFuZHNidXRpayBmb3JzeW5lIHNpZyBtZWQgXHUwMGY4bCwgdGFuZGJcdTAwZjhyc3RlciwgdGFtcG9uZXIsIHBhbm9kaWxlciBvZyBhbmRyZSBkYWdsaWd2YXJlci4gRm90bzogSm9obiBFaGJyZWNodCIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwvRmVzdGl2YWwtMy5qcGciLCJ0aXRsZSI6IkZlc3RpdmFsIDMiLCJjYXB0aW9uIjoiSWtrZSBtaW5kcmUgZW5kIDUwMCBmcml2aWxsaWdlIG9nIDMwIGxlZGVyZSBhcmJlamRlciBwXHUwMGU1IGF0IGhvbGRlIEt2aWNrbHlzIHRvIGJ1dGlra2VyIHBsdXMgXHUwMGY4bHNhbGcgb2cgZnJ1Z3Qgb2cgZ3JcdTAwZjhudC1idXRpayBwXHUwMGU1IFJvc2tpbGRlIEZlc3RpdmFsIFx1MDBlNWJuZSBuXHUwMGU2c3RlbiBpIGRcdTAwZjhnbmRyaWZ0LiBGb3RvOiBKb2huIEVoYnJlY2h0IiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwvRmVzdGl2YWwtNC5qcGciLCJ0aXRsZSI6IkZlc3RpdmFsIDQiLCJjYXB0aW9uIjoiTWVkYXJiZWpkZXJuZSBrbGFyZ1x1MDBmOHIgYmwuYS4gcGl6emFzbml0dGVyIG9nIHBcdTAwZjhsc2Vob3JuIGkgYnV0aWtrZW5zIG92bmUuIEZvdG86IEpvaG4gRWhicmVjaHQiLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwvRmVzdGl2YWwtNS5qcGciLCJ0aXRsZSI6IkZlc3RpdmFsIDUiLCJjYXB0aW9uIjoiS3ZpY2tseXMgYmFnZXJlIGkgS3ZpY2tseSBIeXJkZWhcdTAwZjhqIGZyZW1zdGlsbGVyIGJcdTAwZTVkZSBwXHUwMGY4bHNlaG9ybiBvZyBzYW5kd2ljaCBzZWx2LCBvZyBtZW5zIHNhbmR3aWNoIGVyIGtsYXIgdGlsIHNhbGcsIHNrYWwgcFx1MDBmOGxzZWhvcm5lbmUgb2cgcGl6emFzbml0dGVybmUgdmFybWVzLiBGb3RvOiBKb2huIEVoYnJlY2h0IiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwvRmVzdGl2YWwtNi5qcGciLCJ0aXRsZSI6IkZlc3RpdmFsIDYiLCJjYXB0aW9uIjoiT3BmeWxkbmluZyBhZiBoeWxkZXIgb2cgdmFyZWxhZ2VyIGZvcmVnXHUwMGU1ciBpIGJlZHN0ZSBTdG9ybSBQLW1hblx1MDBlOXIgdmlhIGhqZW1tZWxhdmVkZSBydWxsZWJcdTAwZTVuZC4gRm90bzogSm9obiBFaGJyZWNodCIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0="]
Travlhed i butikken
Det er ikke småting, der langes over disken i Kvicklys Convenience shop på festivalen. Fra de to 40 fods containere, der under festivalen gør det ud for dagligvarebutikker, forventer Kvickly at sælge 20.000 frisksmurte sandwich, 20.000 halvliters mælk, omkring 1.500 tandbørster og godt en lille halv million øl – og alt sammen på blot en uge.
Butikkerne sælger mange af de måltidsløsninger, som hele Coop satser meget på i disse år – C-salater, færdigretter og sandwich.
– Vi sælger meget af det, vores bagere i Kvickly Hyrdehøj i Roskilde selv fremstiller fra pizzasnitter og pølsehorn til hjemmesmurte sandwich. Vores bagere går i gang kl. 23, og så kører de ellers 22 timer i døgnet, og noget af det kommer færdigt til butikkerne på festivalen, mens andet bliver varmet i vores ovne bag butikkerne på festivalen. Alle vores sandwich bliver smurt i vores butikker i henholdsvis Hyrdehøj og Køge, og så bliver de leveret herud, fortæller Søren Steffensen.
Salg fra 40 kasser
Kvickly på Roskilde Festival er det største udendørs købmands set-up nogensinde i Coop-regi, hvor 500 frivillige, 30 ledere og 40 kasselinjer og en pæn portion IT i kulissen udgør ingredienserne i den cocktail, der får det hele til at spille. Både medarbejderne og lederne arbejder til daglig i Kvickly og andre Coop-butikker over hele landet.
– Vi har 40 kasser i gang, og hertil kommer håndteringen af de mange transaktioner. Butikkerne har åbent næsten i døgndrift, men vi er nødt til at lukke kl. 4 om natten til kl. 7 om morgenen, så vi kan sende alle vores data tilbage. Vi kører også med automatisk genbestilling af varerne, siger Søren Steffensen.
For at servicere de mange festivalgæster med kolde øl, vand og mælk får Kvickly assistance af 10 20-fods kølecontainere og seks køle-sættevogne. Opfyldning af hylder og varelager foregår på bedste Storm P-manér via hjemmelavede rullebånd, så medarbejderne slipper for at slæbe øl og madvarer ind i butikken ved håndkraft.
Selve ekspeditionen af kunderne foregår derimod på gammeldags facon. Der er ikke selvbetjening, men kunderne bliver ekspederet ved disken. De varer, kunderne ønsker, bliver taget fra hylden, lagt hen på disken og ekspederet.
I år er 70 pct. af vareudbuddet økologisk, og det er et krav, Roskilde Festival stiller til alle spisesteder og butikker.