Fem tips til at øge omsætningen på Black Friday
Hvert år slår Black Friday nye rekorder, og mon ikke i år går på samme måde. Det kan være en vanskelig dag at planlægge, da man let ender med at miste det meste af overskuddet pga. de tunge rabatter, der forventes denne dag.
Jeg har bedt en række kunder og kolleger om at dele ud af deres bedste tip.
Gør brug af trafik fra tredjeparts-sites
Det er ikke kun shops, der har øget trafik i dagene omkring Black Friday. Det gælder også i høj grad prissammenligningssider som Pricerunner, Google Shopping, Kelkoo osv.
Tippet kommer fra friluftsland.dk, som har haft gode erfaringer med at opdatere prisfeeds til tredjeparts sites. På den måde kommer de særlige tilbud med ud på disse sider, og kan sende vigtig trafik til din shop.
Sørg for at have en dialog med disse sites, omkring løbende opdatering af feeds i løbet af dagen.
Har du mange produkter, som bliver udsolgt i løbet af dagen, kan det nemlig hurtigt blive en dyr affære, hvis folk lander forgæves på et udsolgt produkt.
Test grundigt inden launch
Det næste tip kommer fra Skatepro.dk, og handler om at gennemteste hjemmesiden grundigt inden dagen - og særligt alle nye landingpages!
Op til en travl dag som Black Friday laver de fleste nogle specielle tilbudssider til lejligheden med nye grafikker, og ofte indsættes der også store udsalgs-grafikker på forside og kategorier.
Det kan betyde, at disse sider bliver langsomme, hvis ikke grafik og fotos er 100 pct. optimeret til web.
Hvis du har gjort meget ud af at annoncere for Black Friday, er det også en god ide at tage en dialog med din hostingudbyder, så du er sikker på, at de er klar til trykket, så siden ikke ender med at gå ned.
Noget der hvert år sker for flere af de største spillere.
Lav en permanent Black Friday-side
Ifølge netkablet er der 3,4 mio. søgninger på ”Black Friday” om året i Danmark. Det betyder, at der er meget stor kamp om at ligge højt på Google på netop denne søgeterm.
Med så mange søgninger er der også masser af værdi i at komme på side to eller tre i Google, men det kræver en strategisk indsats at blande sig i disse resultater.
Et tip til at skabe en god placering er at genbruge sin kampagneside år efter år. Her kan du se en kampagneside, som Refurb.dk har brugt tre år i træk.
Fordelen ved at genbruge siden er, at Google næste år allerede har noget historik med URL’en.
Tidligere års links og omtaler til denne side vil hjælpe den stærkt fra start år efter år.
Tyvstart med en konkurrence
En konkurrence er altid god til at skabe interaktion på de sociale medier, og det kan du udnytte op til en dag som Black Friday, hvor det kan være særligt svært at trænge igennem med et budskab.
Onlime.dk har f.eks. brugt at lave en konkurrence, hvor du blot skal gætte hvor meget rabat, der gives på Black Friday ud fra nogle alternativer.
Det er en enkel og fin måde at skabe opmærksomhed, samtidig med at folk mindes om, at I deltager i begivenheden.
Som altid gælder det om på Facebook at sætte barren for deltagelse lavt. Sørg for, at alle let kan deltage, så en quiz eller konkurrence ikke bliver for teknisk eller nørdet.
Lav ”Black Fridayaftaler” med leverandører
Det sidste tip kommer fra tøjbutikken lykkebylykke.dk. De benytter Black Friday til at forkæle kunderne med specielle varer denne dag.
De har sammen med leverandører fundet produkter, som kun sælges denne dag.
Det er således særlig attraktivt for kunderne, samtidig med at der naturligvis er fokus på varer, som kan prissættes meget lavt.
I dette tilfælde var det nogle jakker, som grundet en lille ubetydelig farveskel i foret kunne sælges meget billigt:
Det var 5 eksempler fra store og små butikker, som kan inspirere til et øget salg på Black Friday, uden at forære hele fortjenesten væk i rabatter.
God vind med planlægningen!