Fem produkter i spil som Årets Lancering 2019
Fem produkter fra vidt forskellige hylder kæmper om prisen som Årets Lancering 2019, der uddeles af analysevirksomheden Nielsen på Mærkevareleverandørernes Årstræf den 12. marts 2020.
De nominerede til årets pris. er: Arlas Laktosefri Sødmælk, Haribos I Like Mix, Monster Energys Mango Loco, Jordans Green Clean Tandbørste og Kims Ready-to-dip.
De nominerede er valgt ud fra data, som dækker perioden oktober 2018 til og med september 2019, hvor Nielsen lægger vægt på følgende tre kriterier:
- Produktets performance - Har produktet opnået et betydeligt salg, markedsandel og distribution i sin kategori?
- Produktets bidrag til kategorien - Har produktet bidraget til vækst i sin kategori og dermed skabt værdi for producenter og kæder?
- Produktets innovation - Har produktet tilført nyt til markedet?
Forskelligartede nomineringer
De fem nominerede produkter appellerer på forskellig vis til de danske forbrugere, hvor nogle spiller på større, underliggende forbrugertendenser, mens andre er nomineret pga. brugerinvolvering i udviklingsfasen:
- Arla Laktosefri Sødmælk
Med lanceringen af laktosefri sødmæk rammer Arla ind i en stigende "free from" trend (generelt produkter fri for tilsætningsstoffer og/eller allergener) blandt forbrugerne. Omkring 3-6 pct. af den danske befolkning er laktoseintolerante, men ifølge Nielsen køber op mod 15-20 pct. ind i free from-trenden. Arlas produktionsproces bevarer mælkens næringsstoffer og sikrer, at den både fungerer til madlavning og til at drikke.
- Haribo I Like Mix
Slikblandingen I Like Mix fra Haribo er resultatet af direkte forbrugerinvolvering, hvor +40.000 danskere har stemt på deres ynglingsslik i "Det store Haribo slikvalg".
- Monster Mango Loco
Monster Energys Mango Loco er et såkaldt hybridprodukt (i dette tilfælde en blanding af mangojuice og energidrik ) inden for energidrikmarkedet og del af et undersegment, som oplever høj vækst i øjeblikket.
- Jordan Green Clean
Tandbørsten Green Clean fra Jordan tapper ind i den større fortælling om miljø og bæredygtighed inden for forbrugerprodukter. Der er tale om 100 pct. bio-baserede børster, 100 pct. genbrugsplastik og 100 pct. genbrugsemballage med FSC-certificering.
- Kims Ready-to-dip
Kims nyeste dipsatsning spiller på den voksende convenience-trend og den første creme fraiche-baserede færdigdip på det danske marked.