Familieejet håndspritleverandør fordobler overskud
Den familieejet produktions- og handelsvirksomhed Abena, der blandt andet sælger pleje- og rengøringsprodukter til foodservice, virksomheder og hospitaler i over 80 lande og også står bag Rema 1000' populære private label-bleer, har haft markant vækst som følge af coronapandemien.
I det netop offentliggjorte regnskab for 2019/2020, der blev afsluttet 30. april, voksede selskabets omsætning med 176 mio. kr. til 3,1 mia. kr.
De øgede salgsaktiviteter smitter også af på driftsresultat, som voksede til 64,3 mio. kr. mod 24,5 mio. kr. i forrige regnskab.
Samtidig kan Terp-Nielsen familien glæde sig over et markant hop på bundlinjen, der udviser et overskud på ca. 46 mio. kr. mod ca. 24 mio. kr. i 2018/19-regnskabet.
- Sidste års udmeldte forventninger til regnskabsåret 2019/20 var en svag vækstrate for omsætningen og et resultat der ville ligge lidt lavere end sidste års niveau. Omsætningen er i regnskabsåret steget med 6,2 pct., og årets resultat ligger markant over sidste års niveau. Begge forhold skyldes i al væsentlighed en øget aktivitet i forbindelse med det globale udbrud af Covid-19, som har medført en øget efterspørgsel på selskabets produkter, fremgår det af ledelsesberetningen.
Virksomhedens ledelse med bestyrelsesformand Preben Terp-Nielsen og adm. direktør Erik Barsøe Bohsen venter ligeledes stor fremgang i indeværende år.
- For regnskabsåret 2020/21 forventes en tilsvarende vækstrate for omsætningen, hvorfor vi vil fortsætte med at udvikle og tilpasse organisationen til markedet. Store stigninger i valutakurser og råvarepriser kan påvirke regnskabet negativt. Vi forventer et resultat for 2020/21 på et tilsvarende eller højere niveau end resultatet for 2019/20, lyder meldingen fra ledelsen.