Facebook fremmer butikkers ansvarlighed
Virksomhedernes ageren er blevet mere og mere vigtig for forbrugerne. Ifølge Rasmus H. Sarauw-Nielsen, senior client executive hos Nielsen, var CSR for 5-8 år siden noget, man talte om på direktionsgangene, men nu er det blevet mere mainstream og tæt på en hygiejne-faktor, som forbrugerne tager for givet.
- Det er sket i takt med udbredelsen af de sociale medier, hvor en shitstorm kan udvikle sig på meget kort tid. Vi ser flere både globale og nordiske dagligvare-leverandører, der aktivt har en holdning til den etiske og sociale agenda i forhold til deres aktiviteter, siger han.
Udover den øgede aktivitet på de sociale medier er der også andre faktorer, der understreger forbrugernes stigende bevidsthed om ansvarlighed, når det gælder indkøb af dagligvarer.
- Vi ser det også i form af en vækst i premium segmentet og i det økologiske salg. Vi kom fra et meget lavt udgangspunkt, så stigningen betyder, at vi nu ligger på et niveau mellem Norge og Sverige, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen.
Der er dog stadig ni indekspoint op til det europæiske gennemsnit.
Af Ditte Nygaard Larsen
dnl@dhblad.dk
Foto: Økologisk Landsforening