Enormt markedspotentiale på Alibabas platforme

Leverandører 8. sep 2017 -
This describes the image
Alipay er en del af den kinesiske gigant Alibaba. Foto: Alibaba Group

Flere danske producenter har efterhånden fået øjnene op for Alibaba og ser store muligheder på selskabets utallige platforme. Senest har Danish Crown i sidste måned offentliggjort en stor partnerskabsaftale med Alibabas fødevareplatform Tmall.

Her forventer Danish Crown, at den direkte synliggørelse på Tmall vil hæve Danish Crowns kinesiske omsætning med op imod en mia. kr. over en årrække, svarende til en vækst på 20-25 pct.

Leah Zhang arbejder som international forretningsudvikler fra Alibabas europæiske kontor i London. Hun ser store muligheder for de europæiske brands i Kina via Alibabas utallige salgskanaler. Blandt andet indenfor fødevaresektoren, hvor kineserne i stigende grad efterspørger høj kvalitet og stiller krav om, at produkterne har en høj fødevaresikkerhed.

- Mange yngre kinesiske forbrugere er begyndt at spise morgenmad som i Vesten og tilnærme sig en livsstil som i Europa. En udvikling, der åbner masser af muligheder for de internationale virksomheder, fortæller Leah Zhang, der er hovedtaler ved Foodinnovate- konferencen i Aarhus.

Ifølge Leah Zhang vil det kinesiske dagligvaremarked vokse med 25 pct. til 1.500 mia. dollars, cirka 9.360 mia. kr. i 2021. Samtidig vil e-handlen med dagligvarer vokse fra 2016-niveauet på 40 mia. dollars til 180 mia. dollars, 1.123 mia. kr., i 2020. En udvikling, der er blandt andet er drevet frem af urbaniseringen, forbrugernes højere krav til kvalitet og fødevaresikkerhed og de yngre forbrugers stigende efterspørgsel efter premium food.

Let at lave forretning

At få et samlet overblik over hvert enkelt selskab og hjørne af Alibaba Group er nærmest en umulig mission. Dertil har udviklingen taget gigantiske kvantespring, siden engelsklæreren Jack Ma sammen med en række medstiftere grundlagde Alibaba tilbage i 1999.

Dengang var det med øje på at samle og styrke kinesiske virksomheder i den globale konkurrence. I dag udbyder over 100.000 virksomheder fra over 240 lande tilsammen mere end 1 mia. forskellige produkter overfor Alibabas 466 millioner brugere.

En ting har dog ikke ændret sig siden stiftelsen, nemlig missionen om at gøre det let at lave forretning hvor som helst. Derfor tæller Alibaba Group heller ikke blot en e-handelsplatform, med alibaba.com som den mest kendte, men et bred vifte med hver deres målgrupper.

Kernen i Alibaba Groups e-handels-imperium er de fem platforme Taobao, Tmall, Alibaba, Tmall Global og AliExpress.

Taobao kan bedst sammenlignes med Ebay og er en salgskanal for små udbydere, og hvor forbrugere handler med hinanden.

Alibaba og AliExpress sælger alt mellem himmel og jord undtaget fødevarer. Mens Alibaba.com er en markedsplads målrettet business- to-business, er AliExpress onlinehandel til private.

Tmall Global er målrettet salg af internationale mærkevarer til private og sidst Tmall, der udelukkende sælger fødevarer til private.

Leah Zhang fremhæver selv det danske småkagemærke Kjeldsens som særdeles populært, og et brand som de kinesiske forbrugere forbinder med Danmark. Og ifølge Leah Zhang afhænger entreen på det kinesiske marked via Alibaba i høj grad af, hvor mange år produktet har været tilgængelig i Kina, og om kineserne har et høj eller lavt kendskab til mærkevaren.

- Derfor er vejen til kinesisk succes i høj grad afhængig af, at virksomheden har valgt den rette salgskanal og formår at adskille produktet fra andre konkurrenter, understreger Leah Zhang.

Opfordring til danske virksomheder

En af de danskere, der ved selvsyn har besøgt Alibaba Groups hovedkvarter, er Lars Kejser, adm. direktør i Episerver.

Han mener, at flere danske virksomheder bør få øjnene op for de muligheder, der byder sig hos den kinesiske mastodont.

- Det er spændende at gå ind på det kinesiske marked på den måde. Man skal også være klar over, at det først er, når man har fået en aftale i hus, at det hårde arbejde for alvor begynder, da man er i konkurrence med 1.000 andre konkurrenter. Det kan nærmest virke uoverkommelig for mindre danske virksomheder. Derfor bør man finde lokale samarbejdspartnere og lave et joint-venture med andre danske virksomheder, siger Lars Kejser, der opfordrer interesserede virksomheder til at trække på viden fra den danske ambassade i Kina og DI.

Ifølge Lars Kejser er Alibaba interesseret i at få flere vestlige produkter ind på sine platforme som et værn imod kopivarer. Men Lars Kejser ser også samarbejdet med vestlige producenter som skridt til, at Alibaba gerne vil ind på de vestlige markeder. - Jeg tror, der vil komme til at gå længere tid end 2020, før Alibaba er i Danmark. Jeg tror, de vil tage nogle af de store markeder først, men hvis de ville teste noget af, er Danmark et oplagt testland, siger Lars Kejser.

Opdateret 10. nov 2020