Elektronik-strategi øger differentieringen mellem kæder
Dagligvarekæderne har ofte satset på de samme fokusområder. Først satsede alle kæder på convenience, og så kom der blandt andet flere lokale varer på hylderne.
Derfor glæder det også detailhandelsekspert Dorte Wimmer, at Kvickly og Føtex har valgt hver deres strategi for elektronik-kategorien.
- At Kvickly vælger at drosle ned på elektronikken ligger i rigtig fint tråd med Coops vision “Sammen om bedre mad”. At Føtex vælger at gå den anden vej er interessant. Der er ingen tvivl om, at elektronik skaber trafik fra især yngre mænd. For forbrugerne bliver det nu endnu tydeligere, hvorfor man vælger at handle ind i den ene kæde fremfor den anden, påpeger Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.
Hun fortæller, at omsætningen for elektronik de senere år har bevæget sig yderligere over imod lavprismarkedet, hvor især Elgiganten har været dominerende, og hvor en tung spiller som Power også har meldt sin ankomst. Og netop derfor er der udsigt til endnu mere konkurrence på elektronikmarkedet.
- Elektronik er et spændende marked at gå ind på og er meget transparent i forhold til priser. Elektronik er den kategori, der har mest salg online, og derfor bliver det også interessant at se, hvordan Dansk Supermarked vil udnytte wupti.com i deres forretning, siger Dorte Wimmer.
Butiksoplevelse i højsædet
Hun forklarer, at Føtex’ intention om at få endnu flere kunder til at handle elektronik lokalt ikke er en helt umulig øvelse. Ifølge Dorte Wimmer foretrækker en del ældre kunder nemlig at handle lokalt, fordi de vægter den lette adgang til de fysiske butikker højt f.eks. i forbindelse med reklamationer.
Føtex’ succes på elektronikområdet afhænger dog i sidste ende i høj grad af, om kunderne får en god oplevelse i butikken, og om ekspedienterne formår at give en god vejledning til kunderne.
Dorte Wimmer forventer i det hele taget, at dagligvarekæderne vil prøve at adskille sig endnu tydeligere fra hinanden fremover.
- Coop har trukket i en anden retning på dagligvaremarkedet de sidste 4-5 år, og jeg tror, vi kommer til at se en øget diversitet, positionering og spredning kæderne imellem de kommende år, siger hun.