Eksport løfter toplinjen hos Ardo
Efter nogle års tilpasning til de skærpede konkurrenceforhold er de økonomiske resultater nu for alvor begyndt at vise sig for den sidste store producent af frosne grøntsager i Danmark, Ardo i Nyborg.
Ardo producerer og markedsfører dybfrosne grøntsager, frugt, bær og grøntsagsbaserede retter dels under mærket Frigodan og dels som private label. Virksomheden ejes af den belgiske koncern Ardo Group, som har 20 fabrikker i flere europæiske lande. Det gør Ardo Group til en af verdens førende leverandører af frosne grøntsager og frugt.
Omsætningen øgedes i 2016/17 med 12 pct. til 443 mio. kr. Det er den største omsætning i selskabet i de sidste fem år.
Også driftsresultatet er blevet forbedret og er næsten fordoblet siden 2015/16-regnskabet. Det blev i det nye regnskab til 69 mio. kr.
Ledelsen skriver i årsregnskabet, at Danmark fortsat er et vanskeligt marked at operere på, og at det er svært at øge omsætningen herhjemme. Regnskabet viser, at det danske salg øgedes med tre pct., men Ardo har for alvor haft fordel af en stor vækst i eksporten, idet salget til eksport steg med 52 pct.
Ærtekampagnen
Ardo hører til en gruppe virksomheder, der kan mærke udsving i råvarepriserne, og det gælder også i det seneste regnskabsår. Ærtekampagnen har stor betydning for den samlede virksomhed, og første del af høsten i 2016 var hårdt påvirket af vejrforholdene. Det spiller en stor rolle for Ardo, da det er tidspunktet, hvor de økologiske ærter bliver høstet.
Ardo i Danmark blev i 2014 lagt under det engelske selskabs ledelse med Stephen Waugh som øverste chef. Han er også i dag chef for den danske afdeling.
Virksomheden havde i en årrække haft svært ved at tjene penge i Danmark. Ejerne valgte derfor at tilpasse virksomheden og fokusere på nicheproduktion af de produkter, som man er gode til herhjemme, mens andre produkter blev flyttet til koncernens fabrikker i udlandet.
Ardo beskæftiger godt 100 medarbejdere dels på fabrikken i Orehoved og dels på lageret og salgskontoret i Nyborg.