Eksplosiv vækst i økologi-salget
Helt nye tal fra analysevirksomheden Nielsen viser, at salget af økologiske varer er vokset med ikke mindre end 17,8 pct. i den første halvdel af 2016 - sammenlignet med samme periode sidste år.
Det er en yderligere acceleration i forhold til en i forvejen betydelig vækst på 12 pct. i 2015.
Rasmus Sarauw-Nielsen, der er Retail Analytics Nordic Leader hos Nielsen, forklarer det med en positiv spiral, hvor en større satsning blandt kæderne på det økologiske sortiment og markedsføringen forstærker udviklingen.
- Økologi er nu blevet så udbredt blandt danskerne, at det er blevet et konkurrenceparameter for supermarkederne og discountbutikkerne. Dette har medført en øget markedsføring af det økologiske sortiment på tværs af detailhandlen, hvilket igen har været med til at accelerere det økologiske forbrug. Så der er på mange måder tale om en forstærkende økologisk spiral, siger han.
TOP 5 – HURTIGST VOKSENDE VAREGRUPPER INDEN FOR ØKOLOGI:
Så meget blev der solgt mere af de pågældende varer i første halvår 2016.
- Grøntsager – 170 mio kr.
2. Frugt – 107 mio kr.
3. Æg – 35 mio. kr.
4. Mælkeprodukter – 34 mio. kr.
5. Juice – 30 mio. kr.