Eksplosiv økologivækst trodser varemangel

Leverandører 9. feb 2017 -
This describes the image
Det er især i frugt- og grøntafdelingen, forbrugerne i en ny kampagne guides hen, hvis de vil mindske deres indtag af pesticidrester.
Skrevet af: Henrik Denman

Danskerne kan ikke få nok af økologiske dagligvarer, og det resulterer i en nærmest eksplosiv økologivækst i dagligvarehandlen.

Økologisk Landsforening følger udviklingen tæt, og her skønner man, at øko-salget i dagligvarehandlen voksede med 18 pct. i 2016. Til sammenligning steg salget i 2015 med 12 pct.

Foreningen skønner omsætningen af økologiske varer i 2016 til at have nået 8,3 mia. kr.

Nye tal fra analysefirmaet Nielsen viser, at det især er økologisk frugt og grønt, der trækker væksten med en stigning på 41 pct. i 2016 sammenlignet med 2015.

– Frugt og grønt står for den helt store vækst. Den vækst, økologisk frugt og grønt har, er næsten tre gange så meget som de burde i forhold til kategoriens andel af salget, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen, Retail Analytics Nordic Leader hos Nielsen.

Mejerivarer er den største kategori inden for økologiske varer i dagligvarehandlen, og her lå væksten på 15 pct. i 2016 i forhold til året før.

Øko-kød på retur

Mens det økologiske salg er tordnet i vejret i 2016, står salget af fersk økologisk kød omvendt i stampe med en vækst på ca. 1 pct. mod en vækst i kategorien på ca. 6 pct. i 2015, viser Nielsens tal.

En væsentlig forklaring på det paradoks skal findes i forsyningskæden og især i udbuddet af økologisk oksekød. Først medførte lave mælkepriser, der ramte bunden i sommeren 2015, at landmændene sendte ekstra mange køer til slagtning, og senest har stigende mælkepriser gennem det seneste halve års tid bevirket, at landmændene beholder køerne længere tid i stalden. Begge faktorer, der har medført markant mindre udbud af økologisk oksekød i dagligvarehandlen. Så meget, at butikker i flere kæder ind imellem har haft tomme kølediske.

- Jeg mener, vi sagtens kunne øge omsætningen med 25-30 pct., hvis der var adgang til flere råvarer, siger Esben Meier, kategorigruppechef hos Coop.

Opdateret 10. nov 2020