Ebeltoft Gårdbryggeri har medvind under corona

Leverandører 12. okt 2021 - 6 min læsetid
This describes the image
Ejer af Ebeltoft Gårdbryggeri Peder Zacho Hansen.  Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • Mere end 70 pct. af Ebeltoft Gårdbryggeris omsætning kommer fra salg til foodservice. Corona-nedlukninger tvang bryggeriet ud i nye tiltag. Og det har båret frugt.

Skrevet af: Søren Tougaard

I det bakkede landskab med skove, marker, søer og udsigt til Kattegat nord for Ebeltoft holder Ebeltoft Gårdbryggeri til i en gammel firlænget slægtsgård.

Her har husdyrene for længst sagt farvel til staldbygningerne. I stedet optager tanke pladsen.

Denne dag går en lille håndfuld medarbejdere rundt i bygningerne for at justere på kedlerne og overvåge, at brygningen forløber efter planen.

Hvad der startede som en hobby, har de senere år udviklet sig til et sandt bryggerieventyr og en blomstrende millionforretning for ejer Peder Zacho Hansen.

This describes the image

Den præcise omsætning ønsker han ikke at fortælle, men bryggeriet producerer ca. 600.000 liter øl om året fordelt på 20 varianter. Derudover kommer produktionen af sodavand med friske råvarer som rabarber, jordbær og hindbær, der også er blevet mere og mere efterspurgt.

Langt den overvejende del af produktionen afsættes til foodservice-kunder som restauranter, barer og cafeer.

Alene fadøl-salget udgør ca. 70 pct. af bryggeriets totale omsætning. Dertil kommer de øl og sodavand, der leveres på flasker.

- Vi har 8000 fustager i cirkulation. Det er det, der skal til for at levere til foodservice. Vi kører normalt med levering fra dag til dag, og vi har et meget lille lager i forhold til vores omsætning, fordi vi holder øllet i tankene så længe som overhovedet muligt, så kunderne får det mest friske produkt, siger Peder Zacho Hansen.

Måtte tænke nyt under corona

Ebeltoft Gårdbryggeri er ikke blevet kendt på at brygge øl med de kendte. Det er håndværk nede på jorden.

Markedsføring og PR foregår udelukkende på Facebook og på gården. I stedet er det i høj grad anbefalinger fra kunder og forbrugere, der har drevet forretningen fremad.

- Vi er ikke nogen, der brander os og brygger med alle mulige. Vi vil bare brygge det bedste øl, vi overhovedet kan komme til, og vi ævler og kævler løs under processen, til vi er ved at blive sindssyge. Det eneste, der driver os, er, at vi vil sætte den bedst tænkelig kop øl eller glas sodavand foran dig, siger Peder Zacho Hansen.

Produkterne fra Ebeltoft Gårdbryggeri er efterhånden at finde rundt i hele landet. Lige fra havnekiosker til Michelin-restauranter.

- Vi har ingen målgrupper, siger Lukas Hohwü, ansvarlig for salg, kommunikation og logistik.

I flere måneder under corona lå salget til foodservice af gode grunde fuldstændig stille.

Med udsigten til ikke at sælge fadøl i en rum tid, måtte bryggeriet i stedet forsøge at realisere flere af de planer, som man endnu ikke havde gjort så meget ved.

- Vi vil gerne være lidt mere synlige i supermarkederne, og så har vi kørt med pick-up salg i Aarhus og København. Der blev hentet en palle hjemme i min indkørsel hver weekend, så det har været en stor succes, siger Lukas Hohwü.

Samtidig med, at flere og flere får øjnene op for gårdbryggeriets produkter øges kundetrafikken på gården, hvor bryggeriet også har et stort salg.

- Sommeren trækker et kæmpelæs. Mange er på ferie heromkring, og så kommer familien forbi og skal have 10 kasser med hjem til Sjælland. Under corona har bryggeriet haft tocifret vækst, fortæller Lukas Hohwü.

Efter genåbningen af restaurationsbranchen i foråret er Ebeltoft Gårdbryggeri blevet kontaktet af endnu flere barer og restauranter, som vil have bryggeriets produkter i sortimentet.

Gårdbryggeriet har også haft en idé oppe at vende om at åbne egen bar i Aarhus.

- Det er der rigtig mange, der gerne vil, men så konkurrerer man mod sine kunder. Vi ejer allerede en bar i Grenå, som vi ikke bruger, så vi er ikke ret gode til at styre sådan noget, siger Peder Zacho Hansen.

Ingen forretningsplan

Ølmarkedet er stort i Danmark, og for mange forbrugere betyder det ikke noget, om en øl koster 20-30 kr. i supermarkedet.

Derfor har Ebeltoft Gårdbryggeri også svært ved at se, hvorfor virksomheden ikke skulle vokse. Men det er ikke ambitionen i sig selv.

- Vi har det ligesom en løve, der ligger ude på savannen. Kommer der en gazelle forbi, så æder vi den. Vi er virkelig et godt sted lige nu. For fremtiden har jeg alt i spil fra at blive her til at lave et bryggeri, der producerer meget mere øl. Men det er ikke et vigtigt mål for mig eller et mål i sig selv at blive større.

Er der én ting, man kan være sikker på, så er det, at bryggeriet ikke drives efter strategi- og forretningsplaner.

- Nej, det tror jeg ikke en skid på. Jeg har ikke set mange virksomheder følge det, undtagen de helt store. Vi er visionsdrevet. Det vil sige, at vi har et billede af det hus, vi gerne vil bygge.

- Jeg tror hverken lille eller stor er godt. For os handler det sig om altid at gøre sig umage og aldrig skære hjørner. Hvis der viser sig et behov for at producere mere, så gør vi det. Udover at være passionerede, er vi også kapitalister, siger Peder Zacho Hansen.

Brygmesteren og hans team knokler på for at få det bedste frem i råvarerne.

This describes the image

Flere gange har gårdbryggeriet eksperimenteret med alle mulige ingredienser, men oftest vender brygmesteren tilbage til øllets udgangspunkt: malt, vand, gær og humle.

- Øllet har været på en flere tusind år lang rejse til det, det er i dag. Menneskeheden har altid været optaget af at gøre det bedre og komme til markedet med noget nyt og fantastisk. Vi har ledt vidt og bredt, og vi er - med få undtagelser - endt med de samme ingredienser, siger Peder Zacho Hansen.

Ebeltoft Gårdbryggeri har efterhånden udviklet sig til en gedigen forretning med en pæn tocifret millionomsætning.

På ølmarkedet er gårdbryggeriet dog blot en lille spiller blandt nogle få kæmper og mange mindre bryggerier.

Spørgsmålet er derfor, om Ebeltoft Gårdbryggeri er til salg?

- Nej. Hvis du kommer og siger: her er 200 mio. kr., så tror jeg, det er til salg. Men det er ikke det, der er projektet, siger brygmesteren.


EBELTOFT GÅRDBRYGGERI: 
Grundlagt i 2008
Ejet af brygmester Peder Zacho Hansen
Seks ansatte plus løst ansatte medhjælpere
Produktionen når op på cirka 600.000 liter øl om året, hertil kommer sodavand Omsætningen er hemmelig, men ligger på et tocifret millionbeløb


Læs vores seneste udgave af magasinet Food Pro 

Opdateret 12. okt 2021

Vil du vide mere?