DLF vil fjerne barrierer for vækst
Ønsker bl.a. at indføre fortrolighedsaftaler med kæderne.
Brancheforeningen Dagligvareleverandørerne (DLF) ønsker øget vækst i den danske detailhandel og vil nu bryde de barrierer for vækst, som er skabt på det danske marked.
DLF peger på en ny rapport om EU’s konkurrencepolitik fra Europa-Parlamentet, som fremhæver det voksende netværk af store indkøbsalliancer som en hindring for vækst og konkurrence på de europæiske markeder.
– Når man ser en advarselslampe fra EU lyse, så gør man klogt i at tage det alvorligt. Hvis vi ikke kan have en konkurrencedygtig dagligvarebranche med mulighed for innovation på grund af store alliancer, så er det ikke kun forbrugeren, men samfundet som helhed, det går ud over, siger direktør for DLF, Niels Jensen, i en pressemeddelelse.
Dobbeltroller
DLF mener, at man især skal se på, hvordan man i Danmark driver en effektiv og værdiskabende innovationsudvikling i samhandlen mellem leverandører og kæder. DLF peger her på, at kæderne på samme tid køber mærkevarer og udvikler private labels og dermed bliver direkte konkurrent til mærkevareproducenten.
I udlandet har det ifølge DLF bidraget til at skabe barrierer for innovation og vækst, og i nogle lande har man bl.a. indført fortrolighedsaftaler som en del af løsningen.
– Vi skal have løst problemet og fjernet barrieren. Lad os starte med at kigge mod udlandet og lade os inspirere af de lande, hvor fortrolighedsaftaler er mere udbredt end i Danmark, siger Niels Jensen.