Discountkæder skal behandles forskelligt
Discountkæderne spiller en stadig større rolle på dagligvaremarkedet, og det kræver, at leverandørerne i højere grad ændrer strategi.
Leverandørerne skal gå fra at betragte discountsektoren som én samlet sektor, hvor kæderne stort set er ens, til at tilpasse deres strategi efter, hvilken discountkæde de forhandler med.
Den nye udfordring for dagligvareleverandørerne fremhæves af GfK Danmark, der nu sætter fokus på producenternes rolle i discountkæder.
– For nogle år siden så vi, at det var vigtigt at kunne differentiere supermarkederne fra discountkæderne, når man var til årsforhandlinger. Nu ser vi, at man også er nødt til at differentiere mellem discountkæderne. Det er ikke nok bare at have en total discountstrategi. Man er nødt til at levere et tilbud til den ene discountkæde, som adskiller sig fra det tilbud, man har til den anden discountkæde, siger Camilla Vinther, der er Marketing Manager i GfK Nordics.
Indkøbsture
Gennem de seneste fem-seks år er danskernes indkøbsfrekvens i dagligvarehandlen faldet. Der er blevet længere mellem indkøbsturene.
Men danskerne øger samtidig antallet af indkøbsture i discountbutikkerne. Forbrugerne kommer oftere i discountbutikkerne, og nu lander over halvdelen af indkøbsturene i discountbutikkerne. Det betyder dog ikke, at det er halvdelen af værdien, der lægges i discount.
– Det betyder imidlertid, at flere af discountkæderne vokser. De rekrutterer flere købere, og de rekrutterer samtidig flere loyale købere. De købere, de får, lægger en større andel af deres samlede dagligvareforbrug i kæden.
Der er markante forskelle mellem kunderne i de enkelte discountkæder.
Discountshopperne adskiller sig fra den gennemsnitlige dagligvareshopper ved at have flere børn, være yngre og mere prisbevidste. Mellem kæderne er der demografiske forskelle, og der er forskelle på formålet med indkøbsturen i de enkelte kæder
– Derfor har det øget betydning for leverandørerne, at de planlægger en strategi for hver enkelt kæde, siger Camilla Vinther.