Diageos danske forretning vokser støt
Mange små spiritusproducenter er de senere år væltet ind over det danske marked. Trods den stigende konkurrence har Diageo Danmark, datterselskab af verdens største spiritusproducent Diageo Group, for fjerde år i træk formået at hæve toplinjen.
Denne gang med 6,3 mio. kr. til 259,5 mio. kr. i det netop offentliggjorte regnskab for 2018/2019, der blev afsluttet med udgangen af juni.
Også driftsresultatet er blevet vendt var forrige års minus på 1,5 mio. kr. til et plus på 677.000 kr. mens fremgang også har lagt sig på bundlinjen, der viser et overskud på ca. 7,7 mio. kr. Det er en fremgang på to mio. kr. i forhold til 2017/2018.
Vækst i gin og ready-to-drink
Diageos brands tæller blandt andet Smirnoff, Baileys, Captain Morgan samt det irske ølmærke Guinness.
Desuden har Diageo Group også tidligere investeret 100 mio. kr. i den prisvindende vestjyske virksomhed Stauning Whisky.
- Væksten var hovedsagelig drevet af gin og vores ready-to-drink forretning, mens vores innovations-portefølje har bidraget stærkt til vores resultat. Virksomhedens andel af markedet har været udfordret af konkurrencen, men Diageo har bevaret vores veletableret position som markedsleder, lyder det i ledelsesberetningen.
Diageo Danmark har Burak Budak som bestyrelsesformand og Shane Kelly som adm.direktør, og ledelsen forventer også et positivt 2020 på niveau med det netop fremlagte resultat.