Detailleverandører satser på foodservicemarkedet

Leverandører 11. mar 2019 -
This describes the image
Foto: Caroline Burchardt

Sidste uge lagde Aalborg hus til et af årets første og største foodserviceevents, Cateringmesse Nord.

Over 5300 kunder fra 1400 virksomheder besøgte de 139 stande, der havde linet op i Gigantium til en hel dag med produktlanceringer, smagsprøver og inspiration. De deltagende leverandører talte blandt andre Steff Houlberg, Thise og Kohberg. Velkendte navne i detailsektoren – målet nu er at få en større bid af foodservicemarkedet.

Peter Aalbæks økologiske spegepølser er nye at finde i Dansk Cater-grossisternes sortiment, og producenten har sat en stand op på messen netop i håb om at få nye kunder og flere ordrer.

- Der er et stort fokus på økologi i foodservice, og derfor indgik vi sidste år en aftale med Cater Food (Dansk Cater-selskab, red.). Vi kommer for at promovere produkterne og får en masse god feedback fra kunderne, som vi kan tage med hjem og arbejde videre med, siger han.

Krejlerstemning

B2B-messen i Aalborg adskiller sig fra mange af de øvrige cateringmesser ved også at køre slagtilbud på varerne. Der blev derfor også indgået en del handler på selve dagen.

- Det er lidt som at være på Hjallerup Marked, og det skal der også være plads til, siger Anders Bo Andersen, salgschef i AB Catering Aalborg, der har arrangeret messen sammen med et andet Dansk Cater-selskab, BC Catering.

- Messerne har de seneste par år flyttet sig fra at være salgsmesser til at være inspirationsmesser. Det er også derfor, vi ser, at foodservice vinder så meget, mens detail taber. Foodservicemarkedet rykker sig helt vildt i disse år og gør rigtig meget ud af den gode historie, fortæller han med henvisning til, at producenternes konstante innovation, som bliver vist på messerne, er med til at presse på udviklingen inden for foodservicesektoren.

De nyeste tal for hotel-, restaurations- og cateringbranchen viser, at der i 2017 blev omsat for over 43 mia. kr. – et marked, som er vokset over 100 pct. på 15 år. Selv om omsætningen af føde- og dagligvarer i detailhandlen ligger på omkring 130 mia. kr., er det til gengæld en ret flad vækstkurve, hvis man ser bort fra årene omkring finanskrisen.

Læs også: Foodservicesegmentet stiller forskellige krav til samme produkt

Mærkesager trumfer pris

Blandt andet ser man på Cateringmesse Nord en udbredelse i økologi og veganisme som salgsparametre – også i det ellers meget konservative Nordjylland, hvor flere af messens gæster på det bestemteste takkede nej til alternative produkter som Ø-mærket havredrik og vegansk is.

Men den slags produkter er fremtiden, understreger salgschefen, og det er det budskab, salgskonsulenterne tager med ud til kunderne.

- Messerne handler i bund og grund om at sælge. Men i dag er holdning et vigtigere salgsparameter end pris. Prisen fylder knap så meget i forhold til, hvad vi kan bidrage med som grossist, når det kommer til økologi, madspild osv., siger AB Caterings salgschef og fortsætter:

- Det kræver, at vores salgskonsulenter tænker ud af boksen og er værdiskabende med nye tiltag. Det er et helt mindset, vi skal ændre. Og dermed bliver messen også videndeling til kunderne – f.eks. hvilke veganske produkter er der at få.

Læs også: MLDK-direktør: Leverandører skal have fokus på løsninger

Opdateret 10. nov 2020