Deloitte: Blockchain bliver større end internettet – kom så i gang!
Blockchain-teknologien er netop fyldt ti år, men der er stadig utroligt få, som ved, hvad teknologien går ud på, og hvad den kan bruges til.
Det er dog ingen undskyldning for ikke at komme i gang med at bruge den, siger ekspert i digitalisering Rasmus Winther Mølbjerg.
- Blockchain kommer til at berøre alle i alle industrier alle steder. Du kan sammenligne det med internettet. Det kommer til at få lige så stor, ja måske endnu større betydning end internettet. Den rejse, vi har haft med internettet, kommer vi også til at få med blockchain, forklarer han.
Rasmus Winther Mølbjerg er chef for Deloitte Danmarks NextGen Technologies team og rådgiver blandt andet danske virksomheder i at arbejde målrettet med blockchain.
- Så vidt jeg ved, er der ikke nogen danske virksomheder, der endnu har løftet arbejdet med blockchain op på et niveau, hvor det for alvor er en større strategisk satsning. Blockchain kommer ellers til at betyde rigtig meget på hele handelsområdet, siger han.
Fuld gennemsigtighed
Som eksempler nævner Rasmus Winther Mølbjerg, hvordan blockchain allerede er et fokusområde i foregangslande som Kina og USA.
- De store spillere begynder at kigge på, hvordan de kan bruge blockchain til at have transparens i hele deres forsyningskæde, fødevarekvalitet, betalinger, kundeloyalitet osv., siger han.
Rakuten, Japans største onlineplatform for salg af blandt andet tøj, elektronik og alt til hjemmet, har taget blockchain til sig.
Rakutens kundeloyalitetsprogram giver kunderne point – såkaldte rakuten coins – der som en alternativ mønt er blockchain-baseret. En slags kryptovaluta.
Også Nestlé i Frankrig arbejder målrettet med blockchain i sit kundeloyalitetsprogram.
- Blockchain gør data decentraliseret, krypteret, sporbar og sikker, og det er præcis, hvad vi har brug for, har Nestlé Frankrigs digitaliseringsdirektør, Samuel Baroukh, for nylig udtalt til techmediet Nulltx.com.
Samarbejde med konkurrenter
Nestlé samarbejder med selskaber som Carrefour og Auchan i det fælles loyalitetsprogram Universal Reward Protocol, URP.
Kunderne får point for de data, de vælger at dele, når de f.eks. går ind i et af Carrefours supermarkeder. Carrefour får et meget bedre indblik i kundernes handlemønstre og behov. Til gengæld får kunderne universelle point, de kan bruge hos alle partnere i URP.
Nestlé er desuden med i et samarbejde med blandt andre Walmart, Dole Food og Driscoll’s om blockchain-baseret styring af fødevarekæden for at sikre bedre fødevaresikkerhed. Et tiltag, som Samuel Baroukh kalder et brud med konkurrencemæssig silotænkning for at skabe tillid hos forbrugerne.
Netop den slags samarbejder fremhæver digitaliseringsekspert Rasmus Winther Mølbjerg fra Deloitte som vejen at gå for danske virksomheder, der vil anvende blockchain.
- Det handler både om at dele omkostninger, men mest af alt om at få kritisk masse. Lige som en smartphone ikke er ret smart, hvis det kun er en eller to, der har den, er netværksteknologien nødt til at blive pumpet ud til en masse, før der er nogen, der kan få værdi ud af det. Og så kan man stadig konkurrere og arbejde individuelt på nogle områder, så man som virksomhed differentierer sig, siger han.
- Danske handelsvirksomheder skal i gang med at finde ud af, hvor de placerer sig henne i et strategisk kort, så den næste bølge af e-commerce ikke kommer bag på dem. For det bliver blockchain. Det er derfor, dette her bør være i hvert fald i toptre som strategisk prioritet hos alle danske virksomheder, understreger Rasmus Winther Mølbjerg.