Defco får igen røde tal på bundlinjen
Pålægsproducenten Defco i Aarhus skuffer igen med røde tal på bundlinjen.
Selskabet satser dog på, at salg af ejendomme og stop for tabsgivende produkter skal hjælpe forretningen og skabe bedre økonomiske resultater.
Defco er en af de betydeligste producenter af pålægs- og charcuterivarer til det danske detail- og foodservicemarked. Virksomheden blev etableret af Knud Erik Czaja i 1980 og havde frem til 1915 plus på bundlinjen i stort set alle år.
Defco opgiver ikke omsætningstal i sit regnskab. Driftsresultatet i 2016/17 blev et minus på 12,2 mio. kr., og det er en forbedring i forhold til året før, hvor det blev minus 20 mio. kr.
Årets resultat efter skat blev i 2016/17 minus 11,7 mio. kr. mod et minus på 18 mio. kr. i det foregående regnskabsår.
Direktionen, som består af Knud Erik Czaja og hans søn Mikkel Czaja, betegner resultatet som klart utilfredsstillende. Også i næste regnskabsperiode budgetterer ledelsen med et mindre underskud, som dog forventes at blive en forbed-ring i forhold til det seneste regnskab.
Flere årsager
Ifølge ledelsen er der flere årsager til det negative resultat.
Markedet byder på udfordringer. Der er med ledelsens ord en ekstrem hård konkurrence på det danske marked, og hertil kommer udsving i råvarepriser. De faktorer har påvirket resultatet negativt.
Defco er i gang med at ændre produktionen og gøre den mere strømlinet. Omstillingen giver øgede omkostninger, og det samme gør de personalemæssige ændringer, som omstillingen kræver. Det har resulteret i engangsudgifter, som har belastet årets resultat.
Selskabet har taget en række produkter ud af produktionen, fordi indtjeningen har været for lav. Ifølge ledelsen har produkter med en lav indtjening også været en væsentlig årsag til det negative resultat i 2016/17.
Defcos bygninger i Aarhus er solgt til et ejendomsfirma, der planlægger nybyggeri på grunden, men der er tale om en købsbetinget aftale, som venter på, at lokalplanen bliver godkendt. Det ventes den at blive inden udgangen af 2017.