Debat: Gør op med købmandskrejlerkulturen og giv forbrugerne danske kvalitetsfødevarer

Leverandører 18. jun 2019 -
This describes the image

Her for nylig offentliggjorde BNP Paribas og Express Bank den europæiske forbrugerundersøgelse L’Observatoire Cetelem, og heri kunne vi læse, at især danske forbrugere er vilde med lokale fødevarer. Hele 88 pct. foretrækker danske fødevarer frem for udenlandske.

Det bør efter min mening vække eftertanke hos de forhandlere herhjemme, der benytter sig af udenlandske private label-producenter. Jeg ved, at den private label- flod, vi har set i Danmark, til dels handler om at vænne forbrugerne til kun at handle ét sted, men fra starten var produkterne dog ofte af tvivlsom kvalitet. Og selv om flere dygtige detailkæder heldigvis med tiden har skruet op for kvaliteten, holder andre desværre fast i standardprodukter – eller sælger ligefrem produkter under standard.

Kan underminere forbrugernes tillid

Set gennem mine kvalitetsbriller er det en udfordring, at en kæde kan gemme en producent væk bag sit eget navn, da man jo ikke behøver at skrive, hvor og af hvem varen er produceret. Det giver mulighed for at skjule et lavprisprodukt i luksusklæder – og sælge det som et sådant – uden at forbrugerne har nogen som helst mulighed for at gennemskue det ude ved landets mange butikshylder.

Og det er altså noget, der risikerer at smitte af på hele den danske fødevare- og detailbranche og underminere forbrugers tillid til, at vi laver ordentlige fødevarer til dem. Jeg er på ingen måde modstander af private label, men jeg ville ønske, at branchen som helhed satte kvalitet og ordentlige råvarer først.

Her hos Simply Chocolate i København producerer vi selv chokolade sammen med Magasin og SAS, som det, der hedder controlled label, hvor vores logo også er på emballagen – netop fordi vi ikke ønsker at fremstille produkter, vi ikke er afsender på.

Forbrugerne skal nemlig vide, hvor deres mad kommer fra.

En anden forhindring er det koncentrerede prisfokus, der jo ligger dybt i vores danske købmandskrejlerkultur. Sådan har mange købt ind, og sådan driver kæderne også deres forretninger på.

Jeg tror egentlig ikke, at vi kan ændre den kultur lige med det første, for et godt tilbud vil altid være en rigtig god ide. Men jeg vil gerne opfordre til, at vi ikke glemmer kvaliteten af den mad, vi spiser eller sælger, fordi vi jagter den næste besparelse. Alt for ofte er der nemlig en årsag til, at en pris er rigtig lav i forhold til, hvad det er logisk, at varen burde koste. Klicheen om, at hvis en pris virker for god til at være sand, så er den det som regel også, holder desværre stadig.

Vi har et ansvar

Jeg synes, at vi som danske fødevareproducenter har et ansvar for at levere fødevarer som er fra Danmark, af høj kvalitet og gode for vores kunder. Det er netop her, vores berettigelse ligger – og alternativet er hylder fulde af billige varer fra ukendte udenlandske producenter med tvivlsomme produktionsmetoder.

Jeg er f.eks. sikker på, at kunderne i 7-Eleven på Amager Landevej sætter pris på, at deres chokoladebar er produceret af Jimmy og Karina og pakket af Bille og Hanne – alt sammen 500 meter oppe ad gaden.

Vi har med andre ord et ansvar for at sikre, at vi køber ind lokalt og/eller fremstiller vores produkter af så mange lokale råvarer som muligt. Det vil give bedre kvalitet og sikre gode danske arbejdspladser. Noget, som kunderne rent faktisk sætter pris på, viser den nye forbrugeranalyse.

Så lad os give forbrugerne det, de gerne vil have!

Opdateret 10. nov 2020