Danskernes fuldkornsindtag fordoblet på otte år
Danskernes fødevareforbrug er under forandring. Det gælder også vores indtag af fuldkornsprodukter.
På otte år har danskerne tæt ved fordoblet deres indtag af fuldkorn fra 36 gram til 63 gram om dagen, viser en ny undersøgelse fra Fuldkornspartnerskabet.
Bag Fuldkornspartnerskabet står Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Kræftens bekæmpelse, Fødevarestyrelsen samt en lang række virksomheder, der alle sammen er med til at slå et slag for de sundhedsmæssige fordele ved fuldkorn.
Det sker ikke mindst gennem det orange fuldkornlogo, der i dag findes på flere hundrede produkter ude i butikkerne.
Fuldkornspartnerskabet har en ambition om at få alle til at indtage mindst 75 gram fuldkorn dagligt, hvor der især er fokus på at løfte fuldkornsforbruget hos dem, der i dag spiser mindst fuldkorn.
Bedre indsats
Derfor vil producenterne fortsat udvikle nye produkter med fuldkorn.
- Det gælder om at følge med udviklingen i den måde, danskernes måltidsvaner udvikler sig. Måltider to-go og convenience-food fylder mere og mere. Det er utrolig vigtigt at tilpasse sig markedets forhold, så vi også er aktuelle om 10 år, siger Niels Brinch-Nielsen, bestyrelsesformand for Fuldkornspartnerskabet og direktør for Valsemøllen.
I anledning af Årets Fuldkornsdag den 18. januar har YouGov foretaget en undersøgelse for Nestlé blandt 1.032 danskerne, der viser, at seks ud af ti forbrugere er parate til at skrue op for deres indtag af fuldkorn.
- Vi fødevareproducenter, herunder Nestlé, kan gøre det endnu bedre fremover. Vi må hele tiden gøre en stor indsats for at øge fuldkornsindholdet i vores produkter samtidig med, at man reducerer salt, sukker og fedt i sine produkter. Alene sidste år ændrede vi i Nestlé ca. 9.000 produkter på den måde, udtaler Per Frank, sundhedschef for Nestlé Norden.
Danskernes stigende fokus for fuldkorn smitter også af på salget af fuldkornsmel i dagligvarebutikkerne, der ifølge Nielsen er steget med 24 pct. det seneste år.