Danskernes forbrug på udespisning i top
Udespisningsmarkedet oplever fortsat vækst, og restaurationsbranchen fik i 2016 den største samlede omsætning nogensinde. Udviklingen smitter af på foodservicesektoren.
De store grossister går frem i omsætningen, og branchen står dermed i kontrast til dagligvarehandlen, der i flere år har oplevet en flad udvikling.
Retail Institute Scandinavia har netop udsendt den nye udgave af "Foodservice Guiden", og den viser, hvordan udviklingen fordeler sig på restaurationsmarkedet.
I 2016 steg omsætningen i branchen, der omfatter bl.a. restauranter, cafeer og pizzeriaer, med 5,7 pct.
Det bringer den samlede omsætning i løbende priser op på det højeste niveau nogensinde.
Adm. direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia, vurderer, at det også i 2016 er gået flot fremad, og det må give anledning til fortsat optimisme i branchen.
– Den samlede omsætningsvækst siden 2010 er således mere end 42 pct., hvilket tydeligt indikerer, at danskerne bruger stadig flere penge på udespisning i stedet for at spise hjemme, lyder vurderingen.
Der er dog forskel på fremgangen i de enkelte sektorer på restaurationsmarkedet. Bedst er det gået for restauranterne, hvor omsætningen øgedes med 8,4 pct. i 2016.
Cafeer, værtshuse og diskoteker fik en moderat vækst på 2,9 pct., mens pizzeriaer, grillbarer og isbarer øgede omsætningen med beskedne 1 pct.
En interessant del af markedet udgøres af event catering, som fik øget omsætningen i 2016 med 7 pct.
Grossisterne
Udviklingen afspejler sig i udviklingen hos grossisterne. De tre store grossister Dansk Cater, FoodService Danmark og Hørkram, fik i 2016 en samlet fremgang i omsætningen på 3 pct. De fik samlet en omsætning på 12,6 mia. kr. i 2016.
FoodService Danmark, der ejes af Dagrofa, fik en tilbagegang i salget i 2016, hvilket umiddelbart kan virke besynderligt.
Dagrofa valgte i en periode at sætte virksomheden til salg, men valgte i sidste ende at fortsætte som ejer, og forvirringen omkring grossistselskabets fremtid kom til at påvirke omsætningen.
Nu er en ny ledelse på plads og selskabets fremtid er sikret, så FoodService Danmark ventes igen at kunne fremvise positive væksttal i 2017. De tre største grossister står ifølge "Foodservice Guiden" for 81 pct. af markedet, der i indkøbspriser opgøres til ca. 15,6 mia. kr. ekskl. moms.
Resten af markedet er direkte distribution af brød, kød, frugt og grønt og kaffe, og hertil kommer en underskov af små specialiserede grossistvirksomheder.