Danskerne vil have dansk fisk

Leverandører 22. maj 2017 -
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Kun hver tiende dansker lever op til anbefalingerne om at spise 350 g fisk om ugen. Det viser en undersøgelse som Yoy Gov har foretaget i forbindelse med Fiskebranchens kampagne ”Spis Dansk Fisk”, der netop har kørt for andet år i træk.

I forbindelse med sidste års kampagne blev mærket "Dansk Fisk" lanceret. Det kender 30 pct. af danskerne nu, og halvdelen af de adspurgte fortæller, at de helst vil have dansk fisk.

- I mange år har vi set en tendens til, at danskerne kun har kunnet købe udenlandsk fisk - som norsk laks og norsk torsk - men heldigvis tyder noget på, at vores kampagne fra sidste år allerede har virket, siger er Lone Marie Eriksen, kampagneleder hos Fiskebranchen.

Syv ud af ti danskere køber deres fisk i supermarkedet eller i discountbutikken, men halv-delen af de adspurgte mener, at udvalget er for lille, og flere end 40 pct. mangler inspiration til tilberedning af fisken. En tilsvarende mængde mener, at supermarkederne har en rolle i forhold til at inspirere og minde om at spise fisk.

Organisationen opfordrer nu supermarkeder og discountbutikker til at sætte yderligere fokus på danske fisk.

Rema 1000 har blandt andet indført ”sæsonfisk”.

- Det vil sige, at der hver måned kommer en ny fiskeart i vores butik. Lige nu sælger vi danske hornfisk i stykker. Og i hele juni er det dansk havkat, der er månedens fisk, siger Jonas Garly Sørensen, kategorichef i Rema 1000.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?