Danskerne køber flere færdigretter

Leverandører 28. apr 2017 -
This describes the image
Danskerne fylder i højere grad indkøbsvognen med færdigretter. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Henrik Denman

Danskerne køber i stigende grad færdigretter i dagligvarebutikkerne. Salget af færdigretter især til aftensmaden steg ifølge analysefirmaet Nielsen i 2016 i forhold til året før.

Når danskerne skal vælge færdigretter som konserves, er det især pasta, risretter og supper, som ryger i indkøbsvognen, fra fryseren er det færdigretter, pizza og kartoffelprodukter, der hitter, mens kunderne i køledisken især tager færdigretter med grøntsager, pizza og tærter.

Nielsen oplyser, at der sidste år var en stigning i salget af færdigretter til de fleste af døgnets måltider, men først og fremmest til aftensmåltidet. Det viser rapporten Kend dit marked.

- Forbrugerne har siden tidernes morgen forsøgt at skære hjørner, når det gælder opgaver, som ikke er lystbetonede, hvilket også gør sig gældende inden for madlavning, siger Retail Analytics Nordic Leader hos Nielsen, Rasmus H. Schauw-Nielsen, i en pressemeddelelse.

Han siger, at det nye består i, at leverandører og butikker nu i højere grad møder den efterspørgsel, der er inden for færdigretter.

- Forbrugerne hyrer et produkt til at udføre et job for dem. Det er det centrale, og lige nu er der en større efterspørgsel end tidligere efter convenienceløsninger, tilføjer Rasmus H. Schauw-Nielsen.

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?