Danske kaffebrands møder øget udenlandsk konkurrence
Ofte går en families kaffemærke nærmest i arv fra generation til generation. F.eks. er det mest udbredte kaffemærke i Østjylland BKI, som også har produktion i Aarhus, mens syd- og sønderjyderne foretrækker Merrild, som i mere end 50 år havde produktion i Kolding frem til 2010.
Trods danskernes stærke kaffetraditioner er flere nye udenlandske kaffemærker kommet til Danmark de senere år.
I 2015 opkøbte italienske Lavazza netop Merrild Kaffe. Siden har den italienske kaffegigant lanceret deres eget brand i flere og flere dagligvarebutikker, som før var forbeholdt cafeer og specialhandlen.
Og nu introducerer Lavazza endnu et nyt kaffebrand for danskerne, nemlig Carte Noire, der er det største kaffemærke i Frankrig med en markedsandel på 20 pct., og som blandt andet byder på et bredt økologisk sortiment.
- Carte Noire er et kaffebrand, der passer godt til danskernes stigende nysgerrighed efter ekstraordinære kaffeoplevelser. Samtidig spiller økologi og bæredygtighed en central rolle i Carte Noires sortiment helt i overensstemmelse med kravene fra kvalitetsbevidste kaffeelskere, siger Peter Falk, direktør i Merrild Lavazza Danmark.
Filterkaffen er mest populær
De 11 Carte Noire-produkter lanceres i Føtex, Bilka, SuperBrugsen, Kvickly og Meny. Produktserien tæller hele bønner, instant kaffe og kaffekapsler.
Mere end halvdelen af danskerne (52 pct.) fortrækker stadigvæk filterkaffe, men forbruget er dalende, viser tal fra Dansk Kaffeinformation.
I stedet har især kaffe fra espressomaskine og kaffekapsler vundet flere og flere forbrugere de senere år.
Hver dansker drikker i gennemsnit tre til fire kopper kaffe om dagen, og det gør danskerne til det tredjemest kaffedrikkende folkefærd i verden, kun overgået af finnerne og østrigerne.