Danske fødevarevirksomheder på økologisk offensiv i Tyskland
I dag er den økologiske andel af foodservice-markedet i Tyskland på blot 0,5 pct., hvilket svarer til ca. 350 mio. euro eller 2,6 mia. kr., viser tal fra det tyske Miljø- og Landbrugsministerium for Nordrhein-Westfalen.
Det er en lille andel sammenlignet med Danmark, og Landbrug & Fødevarer ser et stort potentiale for at øge andelen.
Derfor er erhvervsorganisationen sammen med syv danske virksomheder taget til Berlin for at fremme kendskabet til dansk økologi på foodservice-markedet.
- Vi ser et rigtig stort potentiale for at eksportere mere dansk økologi til det tyske foodservice-marked. Hvis den begrænsede markedsandel, de har i dag, nærmer sig øko-andelen i tysk detail, taler vi om op til 3,6 mia. euro, siger Mette Jasper Gammicchia, afdelingsleder hos afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer.
Danmark som foregangsland
De syv danske virksomheder tæller Kohberg, Gasa og Friland, Atria Danmark, Bangs, Danish BiOrganic og Nørrebrew.
Og de danske virksomheder kan dermed præsentere et bredt spektrum af økologiske varer som kød, brød, pålæg, grøntsager, sodavand og ingefær-shorts
Den berlinske delstatsregering ønsker at gå forrest som økologisk forbillede i Tyskland.
Det betyder, at flere hundrede offentlige køkkener og kantiner alene i Berlin i de kommende år vil have fokus på økologi.
Også andre delstater i Tyskland har fokus på emnet, og alle steder skeles der til Danmark, oplyser Landbrug & Fødevarer som årsag til eksportfremstødet syd for grænsen.