Dansk øko-rekord slået ud af kurs

Leverandører 21. jun 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Da Danmarks Statistik sidste måned offentliggjorde 2018-tallene for økologisalget af føde- og drikkevarer, var der som de forgangne år vækst - fra 11,3 mia. kr. i 2017 til 12,9 mia. kr. sidste år.

Men hvis økologiinteresserede troede, 2018 ville blive året, hvor vi rundede en økoandel på 15 pct., blev de slemt skuffede. Det viste sig nemlig, at det samlede salg af føde- og drikkevarer var meget højere, end Danmarks Statistik i første omgang havde analyseret sig frem til, og nu lyder Danmarks økoandel på 11,5 pct. i stedet for 15 pct.

- Nogle gange så vi andele i butikkerne, der ikke matchede Danmarks Statistiks, men vi troede, fejlkilden lå i butikkernes måde at opgøre deres økoandele på - f.eks. forskelle i det vareudvalg, der er inkluderet i beregningen af økoandelen, forklarer Økologisk Landsforenings markedschef for detail, Henrik Hindborg.

Læs også: Lidl vinder pristjek på øko-varer

Udgået datagrundlag

Danmarks Statistik har hidtil arbejdet ud fra tallene fra 'Detailhandlens omsætning fordelt på varegrupper'; en undersøgelse, som indtil 2016 blev foretaget hvert femte år, hvorefter tallene blev fremskrevet.

- Den undersøgelse, vi hidtil har brugt, blev ikke gennemført længere, og der forelå ikke et andet, egnet alternativ, så vi spurgte virksomhederne direkte, forklarer Martin Lundø fra Danmarks Statistik.

Han understreger, at der alene er tale om en ændring i den "beregningstekniske metode".

De rene tal har således hele tiden været valide. Det er bare det samlede detailsalg af føde- og drikkevarer, der har vist sig at være noget højere end først antaget.

Ret præcist 30 pct. højere. Og så bliver økologiandelen naturligvis det mindre.

Læs også: Øko-grønt slår det konventionelle salg i 100 Coop-butikker

"Vi var blevet fartblinde"

Det virker umiddelbart som en ret solid dråbe malurt i det økologiske bæger, at økoandelen er faldet. Især når Økologisk Landsforening har en ambition om, at 30 pct. af dagligvarehandlen skal være økologisk i 2030.

- Vi havde allerede i 2018 haft en økoandel på 15 pct. efter den gamle opgørelse. Nu er vi der først om tre år. Med vores målsætning om 30 pct. i 2030 er det forholdsvist store spring, der skal til, siger Henrik Hindborg og tilføjer:

- Det er da brandærgerligt, at andelen er faldet. Og vi havde ikke i vores vildeste fantasi troet, at det samlede salg af føde- og drikkevarer kunne ændre sig med 30 pct. på ét år. Jeg tror, vi var blevet fartblinde; så vi satte ikke spørgsmålstegn ved Danmarks Statistiks tal.

Faldet i Danmarks økoandel er særligt slemt, fordi det er svenskerne, der ligger på andenpladsen. Selv om vores broderfolk - og yndlingsrival - kun har en økoandel på 9,1 pct., skal der ekstra smøg på ærmerne nu.

- Vi var kommet hen i en position, hvor vi førte enormt meget. Vi havde lavet så meget afstand, at sejren var sikker. Det er ikke givet længere. Vi skal slås for det. Lige nu har vi ubetinget førerposition med bekvem afstand til resten, men vi skal lægge os i selen for at fastholde føringen, siger Henrik Hindborg.

Læs også: Nielsen: Salget af konventionelle fødevarer falder for første gang

Opdateret 10. nov 2020