Dansk øko-fremstød åbner døre på verdens største fødevaremesse
Verdens største fødevaremesse Anuga er nærmest uundgåelig for enhver dansk øko-producent med vækstambitioner i udlandet.
Derfor deltager mange danske virksomheder i øjeblikket på fødevaremessen i Køln, der over fem dage forventes at blive besøgt af 165.000 repræsentanter fra detailkæder, grossister og foodservicesektoren.
Blandt de danske virksomheder finder man blandt andre velkendte brands som Naturli', Møllerup Brands og sværvægteren Danish Crown.
Landbrug & Fødevarer deltager traditionen tro også med en fælles dansk stand med ti øko-virksomheder, der alle forsøger at udvide deres internationale afsætningskanaler.
Blandt udstillerne på den danske fællesstand finder man Naturfrisk, Bornholmerslagteren, Gasa Odense, Atria Denmark og Orginal Chia fra Sønderborg.
- Det går godt for den økologiske fødevareeksport og deltagelse på verdens største fødevareudstilling, Anuga, giver gode muligheder for udvikling af mere eksport på grund af den synlighed den danske fællesstand giver for de danske, økologiske fødevareeksportører. Dansk økologi har et godt navn i udlandet, og den fælles synlighed er et godt trækplaster for mødet med nye indkøbere, siger seniorkonsulent i Landbrug & Fødevarer, Sarah Fuglsig.
Stor vækst i øko-eksport
De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at Danmark eksporterede økologiske fødevarer for 3 mia. kr. i 2017. Det var et markant hop fra niveauet i 2016, hvor eksporten lå på 2,5 mia. kr.
Hos Landbrug & Fødevarer forventer man, at tallet er steget til 3,5 mia. kr. i 2018, svarende til en vækst på mere end 16 pct.
- Dansk økologi er en god historie i sig selv. Herhjemme fortsætter den positive udvikling, og globalt stiger efterspørgslen på økologiske varer også, så forbrugerne er villige til at betale lidt mere for det. Tager man med, at dansk økologi er både godt produceret og konkurrencedygtig på prisen, så ser jeg kun, at eksporten vil stige i fremtiden, siger Sarah Fuglsig.