Dansk eksportfremstød på private label-messe
Producenter og private label-indkøbere fra hele verden var sidste uge samlet til Private Label Manufacturers Associations, PLMA's, årlige messe i Amsterdam.
I alt 2700 virksomheder fra flere end 70 lande deltog med stande, og over 15.000 gæster kom for at få kontakter og finde nye indkøbsmuligheder.
Vore hjemlige breddegrader var repræsenteret ved blandt andre organisationen Food From Denmark, der holdt styr på 35 virksomheder fordelt på i alt 48 stande.
- Messen handler i bund og grund om matchmaking mellem indkøbere og producenter - det er fantastisk! Det er den bedste messe for danske fødevarer, og det har virksomhederne fundet ud af, siger Karsten Nielsen, direktør for Food From Denmark.
Successen skyldes ifølge Karsten Nielsen, at der er tale om et skarpt fokus på "seriøs business". Det kan godt være, der ikke kommer ligeså mange besøgende; men de, der kommer, er til gengæld de rigtige mennesker: de store indkøbere. Og en kontakt til en indkøber fra Carrefour, Ahold eller lignende kan være noget af en fjer i hatten for mange danske private label-producenter.
Økologi trækker op
Analysebureauet Nielsen plejer at levere data på private label-andele på de europæiske markeder, men for andet år i træk er Danmark ikke at finde på listen.
Om det skyldes, at vi herhjemme ligger under gennemsnittet, er uvist. Mens især de sydeuropæiske lande som Italien og Spanien er langt fremme - med private label-andele på over 30 pct. - ligger Danmark på lige knap 25 pct.
Anderledes ser det dog ud for økologiske varer. Andelen af private label-salget af øko-varer ligger ifølge Økologisk Landsforening på 32 pct., hvoraf Änglamark tegner sig for en stor bid af kagen.
De 32 pct. er en del over det europæiske gennemsnit for salget af økologisk private label i detailhandlen. Ifølge en undersøgelse, som analysebureauet Ecovia Intelligence har foretaget for Økologisk Landsforening, er det på 27 pct.
Og det er ikke kun økologi, der hitter inden for private label. Karsten Nielsen fra Food From Denmark peger på veganske varer som den helt store trend ved dette års messe - et "hot tema", som er i markant vækst, ikke mindst fra volumenindkøbere.