Dansk Cater-kød skal ud til alle forbrugere
I ni måneder har AB Catering, BC Catering og Inco solgt gourmetkød fra danske kalve under navnet Dansk Gastro Kalv. Konceptet er et samarbejde med Danish Crown, som får mulighed for at sælge mere og bedre kød.
Det har indtil videre været så stor en succes i cateringmiljøet, at det nu også skal være muligt for private forbrugere at købe kødet selv. Planen er at sælge kødet gennem slagterforretninger i hele landet.
- Dansk Gastro Kalv er gourmet. Derfor skal kødet enten sælges til professionelle eller af professionelle, som kan vejlede forbrugerne i, hvordan de tilbereder kødet, så de får den optimale smagsoplevelse hjemme ved middagsbordet, siger Claus Hein, salgsdirektør ved Danish Crown Beef, i en pressemeddelelse fra Landbrug & Fødevarer.
Det nye gourmetkød er et resultat af Seges' årelange projekt om at nedbringe eksporten af danske spædekalve. Ved at krydse malkekøer med kødkvæg vokser kalvene hurtigere, og det giver samtidig en bedre kødkvalitet.
Krydsningskalve i høj kurs
Der sælges, hvad der svarer til mellem 50 og 100 kalve om ugen gennem Dansk Caters forretninger. Det er dobbelt så meget som forventet.
- Vi rammer skiven på både bæredygtighed, dyrevelfærd og danskhed, og det er noget som efterspørges af de professionelle forbruger lige nu. Samtidig vægter det også, at det netop er Danish Crown, der er vores samarbejdspartner, for det sikrer både, at kunderne kan få de mængder de efterspørger samt, at tilliden er helt i top i forhold til både produktionen og fødevaresikkerheden, siger Jens Bonderup, indkøbschef for AB Catering, BC Catering og Inco i pressemeddelelsen.
Dansk Gastro Kalv er en del af AB Catering, BC Catering og Incos koncept Fantastisk Frisk.