Danmark spiller større rolle i forbedret Arla-regnskab
Trods lave mælkepriser gennem det meste af året løftede mejerikoncernen Arla Foods sidste år sit resultat før skat med 18 pct. til 398 mio. euro - 2,96 mia. kr.
Det fremgår af en netop offentliggjort årsrapport. Med de lave mælkepriser og en let reduceret råvareproduktion faldt omsætningen til gengæld med 7 pct. til 9,57 mia. euro, svarende til 71 mia. kr.
Danmarks andel af den samlede Arla-omsætning i Europa voksede sidste år til 15 pct. af 6,3 mia. euro mod 13 pct. i 2015. Det svarer til et dansk salg på godt 7 mia. kr.
"I Danmark var 2016 et meget stærkt år, drevet af positive vækstrater på mærkevarerne og en solidt fremgang i Arlas "Baby & Me"-sortiment", fremgår det af en pressemeddelelse.
De stigende priser på mælk fra sommeren sidste år giver Arlas topchef Peder Tuborgh grund til optimisme for indeværende år:
- Vi er overbeviste om, at den forbedrede kvalitet af vores forretning samt vores Good Growth 2020-strategi giver os et gunstigt udgangspunkt og vil sikre, at vi er klar til at udnytte det fulde potentiale, i takt med at markedet udvikler sig og bliver stadig mere globalt i 2017. Vi vil se Arla indtage en endnu stærkere markedsposition som et innovativt mejeriselskab, der leverer naturlige og sunde fødevarer til forbrugere og kunder over hele verden, siger Tuborgh.