Dagrofa har store forventninger til ny, digital leverandørmesse
Coronakrisen skaber store forandringer i foodservicebranchen, og det gælder også i den måde, grossisternes traditionelle leverandørmesser i år bliver gennemført på.
Dagrofa Foodservice omdanner således i år den fysiske messe til en online messe. Normalt går leverandørmessen under navnet Casual Dining, og den blev sidste år gennemført i Bella Center i København og Messe C i Fredericia. I år vil mødet mellem leverandører og kunder gå under navnet Digital Dining og udelukkende foregå digitalt på kundernes computerskærme.
– Formålet med Casual Dining er at inspirere og løfte vores kunder i samarbejde med vores leverandører. Det er et format, som alle er glade for og får stor værdi ud af. Men hele branchen befinder sig lige nu i en svær situation. Både vi, vores kunder og leverandører kæmper for at gøre det bedste inden for de rammer, som coronakrisen sætter. Vi har derfor omfavnet de digitale muligheder, udviklet lidt på det eksisterende format og i samarbejde med vores kunde, Bella Centret, skabt rammerne for en helt ny og spændende messeoplevelse, siger Daniel Lintoiu, der er marketing og e-commercechef i Dagrofa Foodservice.
– Digitaliseringen har altid været et vigtigt fokusområde for os, men vi kommer ikke uden om, at en madmesse både handler om inspiration og i lige så høj grad om at smage, dufte og røre ved de forskellige produkter. Ingen ved, hvad fremtiden bringer, men vi vil altid gøre det, som er bedst for vores kunder, siger han.
Store forberedelser
Digital Dining kommer til at finde sted i perioden fra 18. november til 18. december. Den messe, Dagrofa Foodservice planlægger i år, kommer til at foregå i et helt nyt format.
– Vi har meget store forventninger til formatet. Vores leverandører har taget imod det med stor begejstring, mens mange deltagere allerede har tilmeldt sig. Vi forventer faktisk markant flere deltagere sammenlignet med vores fysiske messe, mens vi fastholder antallet af stande fra sidste års messe, siger Daniel Lintoiu.
I opbygningen af den digitale messe har Dagrofa Foodservice haft fokus på at skabe nogle kendte rammer, både for leverandører og kunder. Derfor har man indarbejdet mange af præmisserne fra de fysiske messer som en halplan, muligheden for at se hver enkelt leverandørs stand, personlige salgstaler fra leverandørerne og muligheden for at se og få messemateriale.
Det gør den digitale messe genkendelig og nem at forstå og engagere sig i. Normalt lægger kunderne vægt på samtaler og gode kontakter, når de vælger at tage på messe.
– Det er ikke nemt at understøtte de funktioner digitalt, så det er noget, vi gør meget ud af. Som leverandør betaler man for at være på en messe, så skal man også have det udbytte, man ville få normalt. Det gør vi meget ud af.
Dagrofa Foodservice har i de senere år oplevet, at der både fra udstillerside og kunderne har været øget interesse for at deltage. Der er lavet nye tiltag og tilføjet andre samarbejdspartnere, som kan tilbyde andre ting til fødevarebranchen. Alt tyder på, at årets Digital Dining bliver i samme størrelsesorden som de tidligere messer, dvs. med omkring 60 leverandører.
Nye muligheder
I den periode, den digitale messe er åben, logger kunden sig på, når det passer kunden.
– Vi har en kæmpe fordel ved at holde messen i en hel måned. Der er nok ulemper ved at holde en messe digitalt, men der er også fordele, siger Christian Vejlund, der er projektleder på messerne i Dagrofa Foodservice.
– Den største fordel er tilgængeligheden. Kunder fra hele landet kan fra deres computer besøge messen og få det til at passe i deres kalender. Med det nye tiltag kan man også efter arbejde gå på messe, hvis man vil blive inspireret, og det kan man gøre hele døgnet rundt. Man kan se leverandørernes udvalg og salgsvideoer, så man kan få en idé om, hvad der er af nye produkter fra de enkelte producenter. En vigtig ting ved den digitale messe er, at det er sikkert. Man bliver ikke udsat for risiko for coronasmitte, siger han.
Ved de fysiske messer har det stor betydning, at kunderne kan møde leverandøren personligt og få en snak om individuelle spørgsmål fra virksomhedens hverdag. Daniel Lintoiu siger, at kommunikationen er afgørende på en messe. Det har derfor været vigtigt for Dagrofa Foodservice at bevare det personlige element.
– Det gør vi bl.a. ved at indarbejde funktioner, som nemt sætter kunden i kontakt med både leverandørerne og deres konsulent. Den digitale messe giver også nogle andre muligheder, som den fysiske messe ikke gør. For eksempel bliver det muligt at købe produkterne fra messen med det samme, frem for at man skal huske varenumrene og først bestille, når man er hjemme fra messen, siger Daniel Lintoiu.
Læs mere om foodservice-branchen i seneste udgave af FOOD Professional.