Dagligvarehandel holder omsætningen oppe i Orkla Foods Danmark

Leverandører 1. jun 2021 -
This describes the image
Foto: Orkla Foods Danmark
  • Corona har gjort ondt på Orklas foodservice-salg. Fødevarevirksomheden formår dog at holde omsætningen efter vækst i dagligvarebutikkerne. 

Skrevet af: Søren Tougaard

Orkla Foods Danmark har netop offentliggjort et regnskab for 2020, der viser en nettoomsætning på 884 mio. kr. Det er på niveau med 2019.  

Resultat før finansielle poster blev 37 mio. kr. i 2020 sammenlignet med 54 mio. kr. i 2019. Forskellen skyldes bl.a. engangsindtægter fra salget af Glyngøre i 2019. Justeret for engangsindtægter viser regnskabet en underliggende positiv udvikling, der udmønter sig i et resultat på 26,4 mio. kr. I 2019 lød overskuddet på 48,6 mio. kr. 

Orklas Foods-division står bag kendte mærker som Den Gamle Fabrik, Beauvais, Bähncke, Risifrutti, Fun Light, Havrefras og Ribena. 

I de senere år har Orkla Danmark strømlinet sin portefølje. Eksempelvis blev Easyfood tilkøbt i 2019, mens Glyngøre blev frasolgt samme år for at fokusere forretningen yderligere. 

- Vores ønske om at strømline forretningen skal udmønte sig i en større profitabilitet. Vi er på rette vej, men ikke i mål. 2020 blev et år, hvor vi, som mange andre, mærkede effekten af Covid-19 på årets resultat og dermed vores indtjeningsgrad. Salget til detail blev positivt påvirket, ligesom vi vandt markedsandele i vores kategorier, men desværre kunne dette ikke opveje den salgsnedgang, vi oplevede i foodservice-sektoren samt på en række eksportmarkeder, siger Carsten Hänel, CEO for Orkla Danmark.

Vil styrke forretningen

Orkla Danmarks strategiske mål er at opbygge en stærkere virksomhed, der kan fortsætte med at investere i vækst og vigtige fødevareområder.

Eksempelvis inden for plantebaserede fødevarer, ernæringsrig morgenmad og convenience produkter. Selv fremhæver Orkla Danmark opkøbet af Easyfood og tilkøbet af Havrefras sidste år som eksempler på den ønskede strategiske udvikling.

- Seneste eksempel på implementeringen af vores strategi er fra foråret 2021, hvor vi valgte at gennemføre en organisatorisk sammenlægning af Orkla Foods Danmark og Orkla Confectionery & Snacks (kendt for mærker som Kims, Panda og Smash), fortæller Carsten Hänel.

 

Opdateret 1. jun 2021