Coop spår op mod 40 pct. til egne mærker
I dag er det godt og vel hver fjerde omsætningskrone i supermarkederne, der går til varer i kædernes egne mærker - 26,6 pct. for at være nøjagtig.
Men om nogle år kan det være steget til hver tredje krone - eller måske endda endnu mere.
Jesper Frederiksen, som er leder af brand management i Coop Danmark, ser foreløbig ingen ende på væksten i private label-andelen af den samlede omsætning.
- Vi regner med, at private label-salget fortsat vil stige de kommende år, og vi mener godt, at det tal kan øges til et sted mellem 30 og 40 pct., efterhånden som forbrugerne opdager, at de får meget kvalitet for pengene, når de køber private brands, siger han.
Hos konkurrenterne Dagrofa og Rema 1000 sætter man ikke præcise tal på forventninger om fortsat vækst. Remas indkøbsdirektør Anders Rene Jensen:
- Vi oplever fortsat vækst på vores private labels, og i øjeblikket ser vi ingen tegn på, at det skulle ændre sig, siger han.
I et fladt dagligvaremarked svarer et procentpoints fremgang i andel til kædernes egne mærker til, at der bliver flyttet salg for ca. 1,1 mia. kr. fra mærkevarerne.
Milliardomsætning på Änglamark
Sidste år voksede salget af private label-varer i Coops kæder med omkring 10 pct.
- Væksten i Coop er fordelt på en række brands, men særligt Änglamark er med til at øge omsætningen som et foretrukkent økologibrand. Men også mindre brands som Cirkel kaffe, der blev relanceret i 2016 og vores C-brand, der består af convenience-retter og færdig-snittet grønt er blandt vores vækst-brands, siger Jesper Frederiksen.
Netop Änglamark hører til i den ende af private label-skalaen, hvor mærket er blevet så kendt, at det hamler op med de fleste mærkevarer.
Ifølge Jesper Frederiksen er omsætningen på Änglamark- varerne nu "et godt stykke over en milliard".
Også Dagrofa-koncernen oplever, at det ikke længere er discountmærket First Price, der trækker mest.
- I vores kæder oplever vi stadig en stigende efterspørgsel af vores egne brands. Især på fødevaremærket Gestus, vores omtankemærke Grøn Balance og vores anden fødevareserie Omhu ser vi nogle solide vækstrater, som fortsætter den trend, vi har set i en årrække, siger Michael Rahbeck, der er ansvarlig for private label i Dagrofa.