Coop lover grøntsager nok til alle
Danskerne skal nok til at vænne sig til, at supermarkedernes grøntafdelinger ser lidt anderledes ud, end de plejer.
Men der er ikke optræk til egentlige mangel-situationer, hvor det kniber med at få grønt nok - hvis man bare er indstillet på at vælge lidt andre varer.
- Der bliver ikke generel mangel på grøntsager i butikkerne, men det bliver muligvis en anden sammensætning af produkter, og nogle varer bliver en del dyrere, siger Peter Løth, som er kategoridirektør i Coop Danmark, til Dansk Handelsblad.
De manglende leverancer rammer naturligvis også både Dansk Supermarked og Dagrofas frugt- og grøntafdelinger.
Hans Holmstedt, kategoridirektør i Dagrofa, siger til Fødevarewatch:
"Vi oplever ikke udsolgtsituationer, men kunderne kan have færre valgmuligheder end normalt. Man kan jo ikke kæmpe mod moder natur, så vi håber, at producenterne i Sydeuropa hurtigst muligt kommer på fode igen. Når det er sagt, så bugner vores grøntafdelinger lige nu af danske vintergrøntsager."
Det er frilands-produktionen i et af Europas helt store spisekamre for grøntsager i det sydlige Spanien, som er ramt af et usædvanligt koldt og vådt vintervejr i år. Både oversvømmelser og frost har udrettet betydelig skade.
Det har påvirket forsyningerne af bl.a. iceberg- og andre salattyper, broccoli, auberginer og courgetter til hele Europa.
Ifølge Peter Løth er det hele så nyt, at der endnu ikke er overblik over omfanget af skaderne, men han forventer, at det vil "sætte et markant aftryk på produktionen og dermed forsyningerne i ret lang tid fremover".
- Vi vil komme til at opleve mangelsituationer, eller i det mindste et stærkt reduceret udbud, siger han.
Midt i Coops kampagne
Ironisk nok er det mindre end en uge siden, at Coop skød en storstilet kampagne i gang for at øge danskernes indtag af frugt og grønt - og dermed Coop-butikkernes salg af de varer.
Mangelsituationen er imidlertid opstået på et tidspunkt, hvor forsyningerne af danske grøntsager er god, og såvel Coop som konkurrenterne i hele Europa er i fuld gang med at afsøge mulighederne for at skaffe alternativer andre steder fra.
Peter Løth regner imidlertid med, at mangel på nogle varer og stigende priser på andre, vil få forbrugerne til at ændre adfærd og vælge alternativer i grøntafdelingerne.
- Men det vil sikkert tage nogen tid, vurderer han.