Convenience-leverandør venter hårdt år efter nyt rekordsalg
Brødvirksomheden Easyfood med hovedsæde i Kolding har øget omsætningen de sidste mange år. Det samme var også tilfældet i 2019, hvor salget steg med ca. 5 pct. til 327 mio. kr.
Easyfood udvikler, fremstiller og leverer forædlede kvalitetsprodukter inden for convenience og brød til det danske og europæiske marked. Her fokuserer virksomheden især på færdige løsninger og koncepter til cafeer, kaffebarer og convenience-butikker.
Sidste års omsætningsfremgang skyldtes især vækst i eksporten, fremgår det af ledelsesberetningen, men trods væksten, formåede Easyfood dog ikke at forbedre overskuddet, der faldt beskedent med en halv mio. kr. til et overskud på 15,2 mio. kr.
Venter hårdt 2020
Årsagen til det mindre overskud angiver ledelsen selv med stigende råvarepriser på animalske råvarer.
"Overordnet betragter selskabets ledelse 2019 som et tilfredsstillende år. 2020 vil blive negativt påvirket af udbruddet af coronaepidemien og den heraf afledte nedlukning af mange af Easyfoods primære kundegrupper. Påvirkningen vil afhænge af epidemiens omfang og varighed, og der vil blive iværksat tiltag for at afbøde effekten", lyder det i ledelsesberetningen.
Samme dag som offentliggørelsen af årsregnskabet har Easy netop meddelt, at virksomheden har sendt 57 af i alt 160 medarbejdere midlertidig hjem med lønkompensation på grund af coronakrisen.
- Vi er ekstremt hårdt ramt på de store markeder som Tyskland, Frankrig og Spanien, fordi alt lukker ned, og markedet for convenience-produkter derfor er helt dødt, også i Danmark. Vi håber selvfølgelig, at det snart vender, så vi kan byde vores medarbejdere velkommen tilbage på arbejde, udtaler Flemming Paasch, adm. direktør i Easyfood i en pressemeddelelse.
Blandt Easyfoods kunder finder man kaffekæder som Starbucks, Costa Coffee og Tchibo.