Cigaretkunderne forsvinder fra kiosken
Den tid, da danskerne skulle en tur i kiosken for at hente ugebladet, en pakke cigaretter eller den pakke gær, som ikke var kommet med i indkøbskurven i supermarkedet, er ved at være forbi.
Cigaretsalget er det seneste år (uge 24 2015 – uge 23 2016) steget med 0,6 pct. i volumen, svarende til 0,2 pct. i værdi. Men den stigning får kioskerne ikke glæde af. De har i samme periode oplevet et fald i salget på 1,55 pct., svarende til et fald i kroner på 1,78 pct. sammenlignet med samme periode året før.
Mindre røg
I dag slår kunderne i stedet en tur omkring kiosken eller ind på den bemandede servicestation for at købe to-go-mad.
- Vi har over en længere periode set, at shoppermissionen for convenience-butikkerne har ændret sig - fra før at fokusere mest på varer som tobak, drikkevarer, konfekture og snacks - til at kunderne nu besøger convenience-butikkerne for at købe to-go løsninger, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen, som er nordisk ansvarlig for Retailer Analytics hos Nielsen
I 2012 besøgte hver fjerde kunde (26 pct.) kiosken for at købe mad og drikkevarer to-go. I 2015 var det tal steget til godt hver tredje (35 pct.). Det betyder, at den vigtigste mission, når kunden går i en kiosk, er at købe færdigmad.
Til sammenligning er mængden af kunder, der kommer i kiosken eller på servicestationen for at købe det, de glemte i supermarkedet, faldet fra 35 pct. til 25 pct., viser Nielsen Shopper-Trends 2012 & 2015.
- Udfordringen for convenience-retailerne og leverandørerne er at udnytte kundestrømmen bedst muligt og få sat det rigtige sortiment, prissætning og ikke mindst space, så kunderne bliver opmærksomme og aktiveret i butikken og måske ændrer en nødkøbs-indkøbstur til også at købe en kop kaffe eller noget at spise, Rasmus H. Sarauw-Nielsen.
Salget af cigaretter er i dagligvarehandelen steget med 1,8 pct. i volumen og 1,35 pct. i kroner.