Carlsberg stormer frem i Asien

Leverandører 15. aug 2019 -
This describes the image
Foto: Carlsberg
Skrevet af: Søren Tougaard

Halvårsregnskabet fra den danske bryggerigigant Carlsberg Group er historien om, at væksten på det modne vesteuropæiske marked stort set er gået i stå, mens de asiatiske forbrugere omvendt i stigende grad kaster sig over bryggeriets premium brands.

Carlsberg-koncernens omsætning voksede med lidt mere end 2 mia. kr. til 33 mia. kr. i første halvår af 2019 i forhold til første halvår 2018. Det svarer til en vækst på 6,5 pct.

Og hele væksten er stort set hentet på det asiatiske marked. Her voksede salget med tæt ved 1,9 mia. kr. til ca. 9,8 mia. kr. efter en stærk fremgang i Vietnam, Kina og Laos. Den store fremgang på 23,6 pct. betyder, at Carlsberg-koncernen nu henter lige knap en tredjedel af hele omsætningen i Asien.

Udover den markante salgsfremgang kan Carlsberg glæde sig over, at driftsindtjeningen er blevet væsentligt forbedret i Asien med en fremgang på hele 34,6 pct. til 2,17 mia. kr.

Opjusteret forventninger

I alt steg Carlsbergs driftsindtjening med lidt over 18 pct. for halvåret til ca. 5,2 mia. kr.

Lidt mere end halvdelen af indtjeningen henter bryggerigiganten stadig i Vesteuropa, som står for en driftsindtjening på 2,76 mia. kr. og en samlet omsætning på 17,8 mia. kr.

Østeuropa er det tredje marked for Carlsberg, som tæller Rusland, Ukraine, Hviderusland, Kasakhstan og Aserbajdsjan. Derimod indgår Polen og de baltiske lande i koncernens vesteuropæiske region.

Her voksede koncernens samlede forretning med 2,6 pct. til 5,4 mia. kr., mens driftindtjeningen faldt med 4,7 pct. til 1,02 mia. kr. som følge af højere omkostninger til salg og logistik.

Selv om Carlsberg har flere udfordringer på de europæiske markeder, er det en yderst tilfreds topchef Cees 't Hart, der kan se tilbage på et første halvår med en stærk indtjeningsfremgang og en stor salgsvækst i Asien.

- Vi har leveret et stærkt sæt af resultater i de første seks måneder af 2019 med en sund udvikling i toplinjen, en stærk forbedret margin og et forsat solidt cash flow, siger Cees 't Hart.

Inden fremlæggelsen af halvårsregnskabet opjusterede Carlsberg forventninger til hele 2019. Nu forventer en høj encifret organisk vækst mod tidligere midt-encifret vækst.

 

 

Opdateret 10. nov 2020