Carlsberg præsenterer to nye papirflasker
En kold pilsner skal da serveres i en glasflaske - alternativt en dåse.
Eller skal den?
Carlsberg har et mål om at kunne servere øl i en bæredygtig flaske af træfibre, og i anledning af bæredygtighedstopmødet C40 i København præsenterer gigantbryggeriet i dag to nye prototyper på flasker af træfibre.
De er dog begge coatede med plastik. Den ene med genanvendt PET, den anden med biobaseret PEF.
De to prototyper skal teste teknologien på vej mod den ultimative ambition om en 100 pct. biobaseret flaske uden plastik, the Green Fibre Bottle, lyder det fra Carlsberg.
Myriam Shingleton, Vice President, Group Development i Carlsberg-gruppen, siger:
- Vi fortsætter med at innovere på tværs af vores emballagetyper, og vi er glade for de fremskridt, vi indtil nu har gjort med vores grønne fiberflaske. Selv om vi ikke helt har nået målet endnu, er de to prototyper væsentlige skridt på vejen til at realisere vores ultimative ambition om at bringe denne banebrydende teknologi til markedet. Innovation tager tid, og vi fortsætter samarbejdet med førende eksperter om at klare de resterende tekniske udfordringer, på samme måde som vi gjorde med vores plastikreducerende Snap Pack.
Tager nye partnere med
Carlsberg indledte udviklingsprojektet i 2015 med støtte fra Innovationsfonden og i samarbejde med innovationseksperter fra EcoXpac, emballagefirmaet BillerudKorsnäs og DTU. Den fælles indsats har resulteret i etableringen af Paboco Paper Bottle Company, et joint venture mellem BillerudKorsnäs og flaskeproduktionsspecialisten ALPLA.
Med i samarbejdet er nu også The Coca-Cola Company, The Absolut Company og L’Oréal.
Carlsbergs lancerede i 2018 lancerede en række nye emballageformer, herunder genanvendt plastik, bæredygtigt trykfarve samt Snap Pack, hvor dåserne er limet sammen, og dermed reducerer plastforbruget med op til 76 pct.
De nye emballager er et led i Carlsbergs bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO. I programmet indgår bl.a. en forpligtelse til at opnå nul CO2-udledning fra Carlsbergs bryggerier samt nedbringe CO2-udledningen i hele værdikæden med 30 pct. i 2030.