Candyking-opkøb brager igennem på Cloettas resultat

Leverandører 13. jun 2019 -
This describes the image
Med opkøbet af Candyking har Cloetta styrket sin danske forretning markant. Foto: Candyking
Skrevet af: Søren Tougaard

Konfekturevirksomheden Cloetta Danmark voksede næsten til dobbelt størrelse sidste år. Her steg omsætningen fra 228 mio. kr. til ca. 450 mio. kr. i regnskabsåret, som dækker perioden 2. januar 2018 til 1. januar 2019.

Den kraftige fremgang skyldes dog ikke en pludselig stærk stigende efterspørgsel efter Cloettas egne mærker, men derimod opkøbet og fusionen med bland-selv-slik producenten Candyking, som især er blevet mere og mere synlige i dagligvarekæder og på kioskmarkedet.

Fusionen med Candyking fra regnskabsårets start betød ligeledes en styrket driftsindtjening, der steg fra ca. 24 til 44 mio. kr., svarende til en fremgang på 83 pct.

Også overskuddet gik stort frem med 160 pct. til ca. 26 mio. kr. mod ca. 10 mio. kr. i forrige regnskab.

Venter mere vækst

- Omsætningen og overskuddet steg for året drevet af en like-for-like vækst i Cloettas forretning og som følge af opkøbet af Candyking Danmark. Alle dele af virksomheden bidrog til indtjeningsvækst med undtagelse af saltet nødder, lyder det i ledelsesberetningen.

Cloettas egne mærker tæller blandt andet Malaco, Center chokoladeruller, Skipper lakridspiber samt Läkerol.

Og ifølge ledelsen er virksomheden i stand til at fortsætte væksten på det danske marked og øge indtjeningen.

Cloetta Danmark tæller lige under 100 medarbejdere og er datterselskab i den finske konfekturekoncern Cloetta.

Opdateret 10. nov 2020