Bundlinjen følger ikke med Orklas salgsfremgang

Leverandører 29. okt 2021 -
This describes the image
Orklas danske forretning tæller blandt andet kendte mærkevarer som Beauvais, Den Gamle Fabrik og Kims.  Foto: Beauvais/Orkla
  • Fødevarevirksomheden mærker betydelige prisstigninger på råvarer, emballage, transport og energi. Orkla har opkøbt selskaber for mere end 5 mia. kr. i år.  

Skrevet af: Søren Tougaard

Norske Orkla-koncernen er en af Nordeuropas tungeste fødevarevirksomheder med et net af mærkevarer og datterselskaber i en lang række lande. Det gælder også Danmark, hvor Orkla-koncernen f.eks. ejer Dragsbæk, Kims og Naturli' og har flere kendte mærker som Den Gamle Fabrik og Beauvais i porteføljen. 

I tredje kvartal havde Orkla en organisk salgsvækst på lige over 4 pct. sammenlignet med sidste år. Størst har fremgangen været i ingrediensforretningen med en organisk vækst på ca. 7 pct., mens Orkla Foods, Orkla Care og Orkla Confectionery & Snacks havde en organisk vækst på henholdsvis ca. 5, 4 og 2 pct.    

Orklas driftsindtægter steg med 10 pct. til 13,1 mia. norske kr., svarende til lige over 1 mia. kr. 

Koncernens resultat før skat endte på 1,75 mia. norske kr. - ca. 1,33 mia. kr. - en forbedring på 2,4 pct. i forhold til samme periode sidste år.

- Vi havde volumenvækst i flere salgskanaler. Jeg er specielt tilfreds med, at vi opnår en god vækst indenfor vores strategiske vækstområder: plantebaseret, "Out of Home" og sundhed, siger koncernchef Jaan Ivar Semlitsch og fortsætter:    

- Til trods for god toplinjevækst er resultatvæksten begrænset i kvartalet. Coronapandemien har bidraget til flaskehalse og forstyrrelser i de internationale værdikæder. Denne udvikling kombineret med øget efterspørgsel påfører os betydelige prisstigninger på råvarer, emballage, transport og energi.  

Orkla investerer i pizzakæder

Hidtil i år har Orkla købt selskaber for, hvad der svarer til ca. 5,3 mia. kr. De største opkøb har været sundhed- og helseselskabet NutraQ, det indiske krydderiselskab Eastern Condiments, hvor man ejer 67,8 pct. samt den hollandske pizzakæde New York Pizza med 75 pct. ejerandel.

I oktober købte New York Pizza de to kæder Flying Pizza og Pizza Planet, som til sammen har 73 franchisedrevne udsalgssteder i Tyskland.  Med disse opkøb har New York Pizza 342 franchisedrevne udsalgssteder, hvoraf de 234 er placeret i Holland, 107 i Tyskland og en enkelt i Belgien.

Orkla ejer også den ledende pizzakæde Kotipizza, som tæller 293 udsalgssteder i Finland. 

I 2018 købte Orkla 67 pct. af den danske gourmetpizzakæde Gorm's. Tre år efter gled majoriteten tilbage til stifterne efter en fejlslagen strategi, så Orkla i dag sidder på knap 20 pct. af ejerskabet. 

 

Opdateret 29. okt 2021

Vil du vide mere?