Boost af salg direkte til kinesiske forbrugere

Leverandører 5. feb 2018 -
This describes the image
Til en frokost kan man om få dage få røde pølser og dansk skinke. Foto: Danish Crown
Skrevet af: Henrik Denman

Danske slagterivirksomheder kan i fremtiden sælge alt fra røde pølser til skinke til de kinesiske forbrugere.

De nye muligheder kommer, fordi kinesiske myndigheder har godkendt import af varmebehandlet grisekød fra Danmark.

Dermed kan danske virksomheder sælge deres færdige fødevarer hos den lokale slagter, men det giver også øgede muligheder for at sælge danske fødevarer via online markedspladser som Alibaba.

- Det er en gevinst for os alle sammen, og det er helt i tråd med vores ønske om at fokusere på forædling af fødevarerne i Danmark, inden de sendes til udlandet, fordi det giver den største gevinst, siger miljø- og landbrugsminister Esben Lunde Larsen (V) i en pressemeddelelse.

Danmark sælger allerede frossent svinekød og biprodukter til Kina. Nu kan også røde pølser, pålæg og skinkekød ryge til Kina.

Erhvervet vurderer, at den nye aftale kan være op imod 250 mio. kr. værd om året i eksportindtægter.

Opdateret 10. nov 2020